A hazai lízingpiac látványos növekedéséhez nagyban hozzájárult, hogy a járművek lízingpiaca is kiemelkedően teljesített. Az első kilenc hónapban az új személyautók eladása éves alapon 19 százalékkal nőtt, míg a kishaszongépjárműveknél 14 százalékos csökkenést regisztráltak. A két szegmensben együtt így 13 százalékkal nőtt az értékesítési darabszám.
A lízingpiacon közben a piac növekedésénél nagyobb ütemű, 23 százalékos a bővülés az előző év hasonló időszakához képest. A finanszírozott összeg az első három negyedévben 130,9 milliárd forintot tett ki. A legdinamikusabb növekedést a magánszemélyeknél mérték, a 70 százalékos ugrás 12 milliárd forinttal nagyobb finanszírozott összeget jelent. A flottapiac is bővült, bár a piactól elmaradó mértékben. A finanszírozott összeg 3 százalékkal 55,3 milliárd forintra bővült. A Magyar Lízingszövetség szerint az átlagos és stabil növekedési ütem is jónak mondható, de fontosabbnak tartják, hogy a volumenek a válság előtti szinteknél járnak.
„A flottapiac növekedése azért marad el az általános autópiacétól, mert a válság után a lakosság gyakorlatilag teljesen eltűnt az újautó-vásárlók közül, most tér csak vissza. Az elmúlt években volt olyan időszak, amikor az új gépjárművek értékesítésének 60-70 százaléka volt flottás, ami természetesen abszurd helyzetet eredményezett. Az egyensúly kezd helyreállni. Ezért matematikailag sem képes a flottapiac követni az új gépjárművek piacának fejlődését” – mondta a Világgazdaságnak Tekse Kálmán, a Magyar Lízingszövetség alelnöke.
„A jövedelmek növekedésével visszatér az ügyfelek bizalma, illetve a csökkenő kamatkörnyezet is támogatja a lízingelők döntéseit – tette hozzá. A használt autók behozatala viszont rossz a piacnak. – Szörnyű hatása van annak, hogy több használt autót hoznak be egy évben, mint amennyi újat értékesítenek itthon. Alapvetően az újautó-piacnak árt, de a lízingpiacon is érződik. Ennek ellenére a gazdaság növekedésével a szektor kilátásai jók, de a 2008 előtti túlfűtött piac aligha tér vissza. Ennek egyrészt a szigorúbb feltételek, másrészt a tudatosabb fogyasztói magatartás az oka.”
„A lízingpiacon a harmadik negyedév ugyanolyan jól alakult, mint előtte az első fél év. Mi az operatív lízingpiacon vagyunk, itt szép növekedést értünk el. Hosszú idő után újra magas szintet érnek el az újautó-eladások, ami húzza magával a lízingpiacot is. Most is lesz év végi hajrá, hiszen minden érintett fél abban érdekelt, hogy olyan magas számokkal zárja az évet, amilyennel csak tudja” – mondta Szántó Viktor. A hosszú távú gépjárműlízing-szolgáltatásokat nyújtó és a több mint
15 ezer autóból álló flottát kezelő ALD
Automotive Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója szerint a december különösen intenzívnek ígérkezik, hiszen az ünnepek miatt csak az első bő két hétben zajlanak a szerződéskötések, de ezek száma még így is 10 százalékkal felülmúlhatja a novemberi szintet. „Nagyrészt a gazdasági növekedéssel párhuzamos a szektor élénkülése. Nálunk egyből érezni, hogy milyen a gazdaság helyzete, most nagy fellendülést tapasztalunk. A kis- és középvállalkozások (kkv) is egyre intenzívebben érdeklődnek az operatív lízing iránt, ez korábban nem volt jellemző. Számukra ez egy megfelelő megoldás, hiszen az autó üzemeltetéséhez kapcsolódó minden költség – például a karbantartás, az abroncscsere vagy a szerviz – beépül a lízingdíjba” – tette hozzá Szántó Viktor.
További előny lehet, hogy egy lízingcég az autó kiválasztásához is megfelelő tanácsokat tud adni. „A lízingdíjban sokat számít az értéktartó képesség, hiszen a járműveket a használati idő végén a lízingbe adó értékesíti. A várható maradványértékkel kapcsolatban is tudunk tanácsokat adni, de a karbantartásokra is odafigyelünk” – tette hozzá Szántó Viktor.
A kkv-k jellemzően közepes felszereltségű autókat választanak, a luxust kerülik, de az alapfelszereltségnél többet szeretnének. A használati idő 3-5 év, ezalatt 120-180 ezer kilométert futnak a kocsik. Az elmúlt években a versenyhelyzet miatt az átlagos lízingdíjak csökkentek, de ez megfordulni látszik. A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás, a casco és a szervizköltségek díjának, illetve a munkaerőhiány miatt a béreknek az általános emelkedése ebben a szektorban is érződik, így a közeljövőben a lízingdíjak növekedése várható.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.