BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Zátonyra futott a zászlóshajó

Sir Martin Sorrell önként lép le a színről, a világ legnagyobb hirdetési birodalmát, a WPP-t 33 éve irányító üzletember utódját már keresik. A nagy kérdés az: egyben maradhat-e a WPP a 4,5 milliárd fontos adósságteher alatt.

Keserédes búcsút vett gyermekétől, a hagyományos hirdetési piac globális éllovasától Martin Sorrell. A londoni tőzsdén szereplő, eredetileg bevásárlókosarak gyártására szakosodott WPP-t 1985-ben megvásárló, majd annak profilját a reklám-, marketing-, PR- és tanácsadási piacra áthangszerelő 73 éves üzletember szombat este jelentette be távozását cége éléről, miután közelebbről nem részletezett vezetési hiányosságok és hivatali kötelességszegés miatt vizsgálat indult ellene. Ezt ugyan már közel két hete meghirdették, de Sorrell csak most döntött a távozás mellett. Utódja megtalálásáig Roberto Quarta elnök vezeti a WPP-t. A békés távozás érdekében hivatalosan nyugdíjazták Sorrellt, aki így a következő öt évben összesen 1,6 millió WPP-részvényre lesz jogosult, ami a 12 fonthoz közeli árfolyam alapján 19 millió fontos juttatást tesz ki. Azaz a hétfői piacnyitás előtt ért ennyit, azóta abból a Sorrell nélküli WPP jövőjét és esetleges felszabdalását övező aggodalmak 6 százalékot, azaz egymillió fontot már le is faragtak.

A vizsgálatra felkért független WilmerHale jogi tanácsadó pénteken ismerteti megállapításait megbízóival, s úgy tűnik, a WPP azzal a lendülettel szőnyeg alá akarja söpörni a vezérrel szemben megfogalmazott vádakat. Kiszivárgott hírek szerint a vállalati vagyon helytelen felhasználása és személyes magatartásbeli problémák merültek fel a minden ilyesmit mereven tagadó Sorrell-lel szemben. A Reuters névtelenséget kérő forrásai szerint a WPP-nél zajló demokratizálódási folyamatot jelzi, hogy az eddig egyszemélyes irányítás alatt álló cégnél a kikezdhetetlennek hitt főnök ellen egyáltalán eljárás indulhatott.

Az ügy a cégalapító reputációját fenyegeti, anyagi helyzetére nincs befolyással, hiszen éveken át ő volt Nagy-Britannia egyik legjobban fizetett menedzsere, csak az utóbbi fél évtizedben 200 millió fontot sepert be zsíros és sokat kritizált szerződése alapján. Éves fizetését 19 millió fontban maximálták, ehhez csapódtak az egyéb juttatások. A tavalyi év után 13–15 millió font közötti összeg üthette a markát, noha 2009 óta ennyire gyengén még nem muzsikált a WPP. A cég a digitális hirdetési piacon nem tudta felvenni a versenyt a Google-lel és a Facebookkal, a részvényárfolyama az utóbbi egy évben kétharmadára zuhant. A Guardian által megkérdezett elemzők szerint a kurzus már olyan mélyre süllyedt, hogy a WPP feldarabolása és egységeinek külön értékesítése jobban képviselné a részvényesek érdekeit, mint a cég jelen formájában való működtetése. A teljes felszabdalás azonban egyelőre nem több alternatívánál, a befektetői megítélés szempontjából az a perdöntő, ki veszi át a stafétabotot, és milyen jövőképpel viszi tovább az óriáscéget. Az elemzők a belülről érkező jelöltekben nem látnak kellő erőt a lejtmenet megállítására, ha közülük neveznek ki valakit, azzal a feldarabolás esélyeit növelik. Az igazgatóság már most keresi a lehetőséget arra, hogy áruba bocsássák a WPP piackutatóját, a 3 milliárd fontot érő Kantart, ezzel javítva a 112 országban tevékenykedő és kétszázezer főt foglalkoztató csoport túlélési esélyeit. Félő, hogy amilyen agresszív felvásárlási politikával tudott hatalmasra nőni a WPP-birodalom, olyan gyorsan és dicstelenül hullik atomjaira.

A WPP-birodalom ékkövei

- Brand Union

- Burson & Marsteller

- Grey Global Group

- Hill & Knowlton

- J. Walter Thompson

- Kantar Group

- Ogilvy & Mather

- Young & Rubicam

- Wunderman

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.