BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Elon Musk elvetette a sulykot

Azon múlik a Tesla jövője, hogy fel tudják-e pörgetni végre a Model 3 elektromos autójuk sorozatgyártását. Elon Musk alapító-vezérigazgató hisz ebben, szemben az általa alaposan ledorongolt és kioktatott piaci elemzőkkel.

Közel kétmilliárd dollárt veszített piaci értékéből a Tesla nem sokkal azután, hogy a szerdai tőzsdezárást megvárva közzétette negyedéves gyorsjelentését. Az ebben szereplő számok közül a termelési adatok már korábban napvilágot láttak, ahogy a megváltóként kezelt Model 3-as elektromos autó gyártásának felfuttatására tett intézkedések sem jelentettek igazi újdonságot. Még a most közölt rekordveszteség is kódolva volt, sőt a végén 20 centtel jobb is lett, mint a Reuters egy részvényre vetített 3,58 dolláros, kiigazított mínuszt (EPS) váró elemzői konszenzusa. A tavalyi évnyitó három hónapban 330,3 millió dollár volt a teljes veszteség, míg most 709,6 millió dollárt tüntettek fel ezen a soron. Az autógyártásból származó 2,74 milliárd dolláros bevétel 19,5 százalékkal több az egy évvel korábbinál, de az előző negyedévit csupán 1 százalékkal haladja meg. Az értékesítések viszont új rekordot döntöttek, a negyedévben három híján 30 ezer Teslát adtak át megrendelőiknek, ebből 21 815 volt a Model S és a Model X, míg a Model 3-ból 8182 példányt szállítottak le. Eközben a rendelésállomány is csúcsot döntött valamennyi típusukra, igaz, közülük a 450 ezernél járó és 30 ezer dollárért már pár éven belül el is vihető Model 3 adatát közölték, illetve a Semi elektromos nyerges vontatóét, amelyből kétezer darabra már lenne is vevőjük, noha a sorozatgyártás elindítása még jóval odébb van.

Nem túlzás azt állítani, hogy a Tesla jövője függ a Model 3 sorozatgyártásának minél gyorsabb felfuttatásától. Az első negyedév végére eredetileg tervezett, heti ötezer darabos széria illúziónak bizonyult, ezt a célt a fél év végére akarják elérni. Közleményükben jelezték, hogy áprilisban már volt olyan hét, amikor 2270 darab készült a szedánból, és a kettőről három műszakra történő áttéréssel, valamint az új gyártástechnológia meghonosításával ugrásszerű javulást fognak elérni. Addig is gyors tempóban égetik a pénzt, a cégnek március végén már csak 2,6 milliárd dollár tartaléka volt. Ennek ki kell tartania addig, amíg a Tesla 3 felgyorsuló értékesítéséből származó bevétel egyenesbe hozza a cég gazdálkodását. A Tesla versenyt fut az idővel, a cég árfolyamesésére 38,5 millió részvénnyel játszanak a tőzsdén, ez 11,1 milliárd dollárt mozgat meg csütörtöki árfolyamon. A tét tehát hatalmas. Sokan arra számítanak, hogy Elon Musknak még az idén forrást kell bevonnia a Tesla működésének biztosítására, jóllehet az alapító-vezérigazgató újfent, ezúttal élő szóban is megismételte: erre nincsen szüksége, mivel a harmadik-negyedik negyedévre már nyereséges lesz a Tesla, ahogy cash flow-ja is pozitív előjelűre vált.

A gyorsjelentésre minimális emelkedéssel reagált az árfolyam, a közzétételt követő kérdezz-felelek hatására viszont fél óra alatt 5 százalékot zuhant, miután Musk a neki nem tetsző, „unalmas” kérdéseket tőle szokatlan arroganciával lesöpörte az asztalról, s rendesen kioktatta az elemzőket, szakújságírókat. Azért érdemi információ is elhangzott, így megtudhattuk, hogy a Tesla beruházásai jó ütemben haladnak, még az idén bejelentik második akkumulátorgyáruk helyszínét, amelyet Kínában építenek fel. A beígért Model Y crossoverről Musk annyit mondott, hogy a gyártás nem jövőre, hanem 2020–2021-ben indulhat el, míg a kétüléses roadsteré korábban.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.