Csattanós választ adott az ősszel debütált iPhone-ok iránti kereslet jelentős csökkenésével riogató elemzőknek az Apple: a világ legértékesebb tőzsdei cége a piaci konszenzust felülmúló negyedéves forgalomról és nyereségről számolt be gyorsjelentésében. Árbevétele 16 százalékkal 61,1 milliárd dollárra nőtt, ez az utóbbi három év legdinamikusabb bővülési tempója. A Bloomberg elemzői 60,9 milliárdos forgalmat vártak. A 2,64 dolláros egy részvényre eső profitvárakozás (EPS) is elfüstölt, a tényadat 2,73 dollár lett. A tiszta nyereség 25,3 százalékkal, 13,82 milliárd dollárra (3604 milliárd forint) nőtt, azaz másodpercenként csaknem félmillió forintot termelt a társaság. A részvényeseknek jó hír, hogy az osztalékot 16 százalékkal 73 centre emelték, emellett rekordnak számító, 100 milliárd dollár értékű részvény-visszavásárlási programot hirdettek meg, melynek részleteiről később tájékoztatnak. A külföldről hazahozandó és a kedvezményes „Trump-adókulccsal” leadózható 252 milliárd dolláros pénzhegyből tehát bőven jut a befektetőknek is.
A kedvező hírekre 4 százalékkal erősödött az árfolyam a nyitás előtti kereskedésben, megfordítva az utóbbi napok lejtmenetét, amelyet az iPhone X értékesítéséről érkező negatív hírek váltottak ki. S hogy az elemzőknek is igazuk legyen, az Apple a vártnál százezer darabbal kevesebb, azaz 52,2 millió okostelefont adott el a tárgyidőszakban, de ez 2,69 százalékos növekmény az egy évvel korábbihoz képest. Az átlagos eladási ár ezúttal 728 dollár volt, szemben a 740 dolláros piaci becsléssel. Mindez azt is igazolja, hogy az Apple túlzott elvárásokat táplált, amikor ősszel a születésnapi iPhone X piaci fogadtatását számszerűsítette. Luca Maestri pénzügyi vezérigazgató-helyettes korábban már jelezte, hogy az Apple legfontosabb bevételi forrását jelentő iPhone-okból származó bevétel legkevesebb 10 százalékkal nőhet az üzleti év második negyedében, s a 14 százalékos plusz végül is őt igazolta. A 999 dollárról induló jubileumi iPhone-ok sokak számára megfizethetetlenek a csúcskészülékek amúgy is zsugorodó piacán, ezért az Apple az olcsóbb modellek kínálatban tartásával próbálja megtartani vásárlóit. Árpolitikáján azonban nem kíván változtatni, mint Tim Cook vezérigazgató a legkelendőbb termékük, az iPhone X kapcsán hangsúlyozta: az megér annyit, amennyit kérnek érte.
A kiemelt piacnak számító Kínában a helyi riválisok, köztük az Oppo és a Vivo előretörése aggaszthatta az Apple-részvényeseket, azonban éves szinten 21 százalékkal gyarapodó ottani forgalmuk nem igazolta a félelmeket. Az Apple iPhone-függését egyre jobban enyhíti a szolgáltatási üzletág és a viselhető eszközök javuló teljesítménye. A szolgáltatások – App Store, Apple Music, iCloud-adattárolás, Apple Pay mobilfizetési rendszer – 9,2 milliárd dollárt hoztak a konyhára, bőven meghaladva az elemzői várakozásokat. Tim Cook vezérigazgató szerint 2021-re a szolgáltatásokból már évi 50 milliárd dolláros lehet cége bevétele, amihez az új videóletöltési és fizetős hírszolgáltatási funkciók is hozzájárulnak majd. Az Apple fizetős szolgáltatásait az egy évvel korábbi 170 helyett ma már 270 millióan veszik igénybe. Az egyéb eszközök kategória alá besorolt termékek – fejhallgatók, okosórák, az otthon kényelmét szolgáló HomePod asszisztens és az Apple TV – eladásaiból 38 százalékkal több, 3,92 milliárd dollár bevétel folyt be. A Mac számítógépekből az elmaradt idei frissítés miatt a tavalyi 4,2 helyett 4,1 millió fogyott. Az iPad táblagépeknél fordított a helyzet: 8,9 helyett 9,1 millió fogyott, az Apple ugyanis egy 329 dolláros modellel nyitott a diákok felé.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.