Lassan érvényesül a digitalizáció a magyarországi bankszektorban
Gyors és alapvető átalakulás várható a párbeszédalapú kereskedelem területén – derül ki a Mastercard és a Future Agenda szervezet közös kutatásából. A párbeszédalapú vásárlás során a felhasználó hangjával vagy egy chatfelület segítségével választ és fizet.
Az Európai Unióban minden ötödik válaszadó vásárolt már szöveg- vagy hangasszisztens segítségével.
A megkérdezettek 21 százaléka vásárolt, 16 százaléka fizetett, 7 százaléka pedig igénybe vett ilyen formában banki szolgáltatást.
Az amerikai fogyasztók 87 százaléka tudatában van annak, hogy vásárlásai során hang- és szövegkezelő felülettel kommunikál, 66 százaléka pedig már használt ilyen szolgáltatást korábban.
A kutatás arra is rámutatott, hogy sok fogyasztó aggódik a hangalapú vásárlás általános biztonsága miatt, különösen az e-kereskedelemben.
Az egyéb pénzügyi szolgáltatások területén is terjed a digitalizáció. Az MFB tegnap kiadott friss gazdasági jelentése szerint a kereskedelmi bankok a digitális lehetőségek kihasználásával a fogyasztókat új csatornákon szólíthatják és szólítják meg. Mindemellett az erősödő verseny, az új technológiákhoz kapcsolódó szabályozás és a hagyományos bankszektoron kívüli versenyzők kihívások elé állítják a pénzügyi iparágat.

A pénzforgalmi szolgáltatások piacán több egyedi akadály is gátolja az innovatív technológiákat célzó fejlesztések megvalósulását.
A lakossági szegmensben a kereskedelmi bankok közötti versenyt akadályozza egyrészt, hogy a gazdasági szereplők bankváltása az ügyfeleknek munka- és időigényes folyamatnak tűnik, és hogy a hitellel rendelkezőknek gyakran kötelező a kölcsönt adó banknál folyószámlát is fenntartaniuk.
Másrészt az új pénzforgalmi szereplők piacra lépését is számos tényező hátráltatja, így például – emeli ki az MFB kiadványa – jelentős a belépési költség, és szigorúak a fogyasztóvédelmi szabályok.
Ezzel együtt is jelentős változások következtek be a piacon, s több modern és egyben költséghatékony banki megoldás terjedt el. Ilyen a mobilbankolás és -fizetés, a személyre szabott internetes ügyintézés, valamint a banki termékek online értékesítése. Tavaly már az európai lakosság 61 százaléka intézte banki ügyeit online.
Magyarországon a Deloitte idei felmérése szerint 1,3 millióan csak digitális csatornát vennének igénybe bankügyeik intézésekor.
A teljes cikket a Világgazdaság keddi számában olvashatja


