A Wizz Air éves alapon a tizedével növekvő, míg a Ryanair az ötödével csökkenő adózott eredményről számolhat be jövő heti gyorsjelentésében az elemzői várakozások szerint. A hazai hátterű fapados cég szerdán piacnyitás előtt, míg az ír légi cég hétfőn teszi közzé a június 30-án zárult három hónapos időszak eredményszámait, ez mindkét cégnél a 2019-es pénzügyi év első negyedének számít. A piaci konszenzus szerint a Wizz Air 563 millió eurós bevétel mellett 63,9 millió eurós nettó profitot érhetett el, az EBITDAR-ról – azaz a légügyi szektorban nagyon figyelt kamat, adó, értékcsökkenés, amortizáció és szerkezetátalakítás vagy bérleti díjak előtti eredményvárakozásról – viszont nem készült konszenzus. A Ryanairnél 2,35 milliárd euróra növekvő bevétel mellett 532 millió eurós EBITDAR-ra és 318 millió eurós adózott eredményre számítanak a szakértők.
„A fapadosok taktikája az előremenekülés, mert a kerozin drágulása miatt megemelkedő költségeket nem tudják teljes egészében áthárítani az utasokra. A fapadosok utazóközönsége rendkívül árérzékeny, így a cégek a csökkenő árrés melletti masszív utasszámnöveléssel tudják emelni profitjukat. Az alacsony kamatok miatt olcsó finanszírozás mellett tudták bővíteni flottájukat a légitársaságok” – mondta a Világgazdaságnak Nagy András, az Erste elemzője. Az elmúlt negyedévben a Wizz Air 20, míg a Ryanair 7 százalékkal tudta növelni utasainak számát.
A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) szerint a légitársaságok leginkább a prémiumutasokra hárítják át az üzemanyagok miatti pluszköltségeket. „Ezzel az eszközzel csak a hagyományos légitársaságok élhetnek, hiszen a fapadosoknál nincs első vagy üzleti osztály. Ráadásul a klasszikus légi cégeknél nagy előny, hogy a prémiumosztályok utasai nem árérzékenyek, a jóval drágább jegyeket is megveszik. A fapadosok a kiegészítő szolgáltatások árainak emeléséből tehetnek szert nagyobb bevételre, de ebben is lassul a bővülési ütem. Három éve még 37, 2016-ban 41,7, tavaly pedig 41,9 százalékkal nőttek az ilyen jellegű bevételek” – tette hozzá az elemző.
A szakértő szerint a Ryanair már túl nagy méretű cég, így nem tud sok új célpontot felvenni a menetrendjébe. A Wizz Air ezzel szemben dinamikusan növeli célállomásainak számát, ezzel is ellensúlyozva a növekvő költségeket.
A szektor kilátásai egyébként árbevételi oldalon jók. Európában alacsony a munkanélküliség, és folyamatosan nő a fogyasztás, ami jó a turizmusnak. „Az olajár emelkedése miatt a hagyományos légi cég, a Lutfhansa árfolyama már olyan mértékben csökkent, hogy a mostani, 21 euró körüli árfolyamon már nagyon olcsónak számít. A Lufthansa is igyekszik kivenni a részét az Eurowingsszel a fapados cégek növekedéséből. Európában a repülős utak döntő többsége három óránál rövidebb, ezen a távon pedig egyre többen választják az olcsóbb utazási lehetőségeket” – fűzte hozzá Nagy András.
Az európai légipiacon a fapados cégek által kínált ülőhelyek részaránya 36,3 százalék – derül ki az Anna.aero felméréséből. Az európai országok közül Macedónia és Szlovákia után Magyarországon a legnépszerűbbek a diszkont-légitársaságok, nálunk a teljes piac 61,7 százalékát adják. Kapacitás tekintetében a Ryanair a legnagyobb 139,06 millió ülőhellyel, az ír céget az EasyJet, a Norwegian, a Vueling és ötödikként a Wizz Air követi. A magyar hátterű cég 36,48 millió ülőhelyet kínál idén. Rajtuk kívül az Eurowings, a Pegasus Airlines, a Transavia, a Jet2.com és a SunExpress fért még be a tíz legnagyobb európai fapados légitársaság közé.
Hatszáz járatot érint a Ryanair-sztrájk
Az ír fapados légitársaság történetének legnagyobb sztrájkja lesz a jövő héten. A szerdai és a csütörtöki munkabeszüntetés akár százezer utast is érinthet. A belga, spanyol és portugál légiutas-kísérők a munkakörülményeiken szeretnének javítani a tiltakozással.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.