Jól fogadták a befektetők a Mol második negyedéves gyorsjelentését. Az árfolyam pénteken 3,6 százalékkal emelkedett a piacnyitás előtt közzétett, jó néhány fontos soron a vártnál jobb számok hatására. Az is optimizmusra adott okot, hogy a társaság megemelte az újrabeszerzési árakkal becsült adózás, kamatfizetés, rendkívüli tételek és amortizáció előtti eredményét, azaz a CCS EBITDA-val kapcsolatos éves várakozását. A korábbi 2,2 milliárd dollár helyett már 2,4 milliárd dollárt remél az olajtársaság. „A változó külső környezetnek ellenálló, integrált üzleti modellünk 2018 első fél évében ismét bebizonyította teljesítőképességét” – közölte Hernádi Zsolt elnök-vezérigazgató. „Pozitív meglepetést okozott a Mol, a napi átlagosan 109,3 ezer hordós kitermelés a várakozásainkhoz képest jónak számít. A finomítás sem lett olyan rossz, mint várták, ezt az alacsonyabb marzsok melletti nagyobb finomított mennyiséggel érte el a cég. A kőolajtermékeknél 9, míg a vegyipariaknál 15 százalékkal nőtt a kibocsátás. A gázszállítás elmaradt a várttól, itt az energiaköltségek ugrottak meg, de e szegmensnek nincs túl nagy jelentősége” – mondta a Világgazdaságnak Wolf Martin, a KBC Equitas elemzője, aki szerint profitsoron a gyengébb forint miatti méretes árfolyamveszteség nyomán múlta alul a konszenzust a Mol.
Az olajtársaság egyszerűsített szabad pénzárama az első fél évben elérte a 0,89 milliárd dollárt, amivel megközelítette a 0,9–1,1 milliárdos éves célt. „Ez éves szinten 1,1–1,3 milliárd dollár között is lehet, ugyanis az első fél évben kevesebb beruházás történt a cégnél. Az esztendő hátralévő részében a poliolprojektre és karbantartásokra is többet költenek majd. A rijekai finomítóban is lesz egy hosszabb leállás, amelyet a cég szívesen összekötne egy nagyobb fejlesztési munka megkezdésével; az utóbbit a harmadik negyedévben kezdenék el. Ehhez még a horvát hatóságokkal is meg kell egyezniük” – mondta Pletser Tamás, az Erste olajipari elemzője. Az IMO 2020 szabályozás értelmében az óceánjáró hajók két év múlva a parttól száz kilométerrel távolabb sem használhatnak majd magas kéntartalmú fűtőolajat, kizárólag alacsony kéntartalmú gáz- vagy fűtőolajat. A horvát INA-hoz tartozó finomító kibocsátásának 20 százaléka ilyen fűtőolaj, ezért szükséges a késleltetett kokszoló megépítése. „Ha ez nem készül el, akkor nem lesz versenyképes a rijekai finomító. A szabályozás változása csoportszinten kedvező a Molnak, mert a százhalombattai és a pozsonyi finomítókat gázolajra optimalizálva fejlesztették. A hajók mellesleg ugyanazt a gázolajat használják a jövőben, mint az autók, így vélhetőleg a tankolás is drágulni fog 2020-ban a kereslet élénkülése miatt. Most naponta 35 millió hordó gázolajat használnak világszerte, alapvetően a fuvarozásban, a mezőgazdaságban és az infrastrukturális szektorban. A hajózás napi 3 millió hordós pluszigényére nincs elegendő kapacitás” – tette hozzá az elemző, aki szerint a CCS EBITDA-cél megemelése jó hír a magasabb olajár uralta piaci környezetben. Pletser Tamás a marzsok alapján úgy véli, hogy a harmadik negyedév még jobban sikerülhet, mint a második. Ezért is tartja az Erste a 3230 forintos célárfolyamát, ami 15 százalékkal magasabb a jelenlegi szintnél. A Reuters adatbázisa szerint a Mol átlagos célárfolyama 3340 forint, ez 21 százalékkal haladja meg a péntekit, az ajánlás: vétel.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.