A veszteséget hozó második negyedéves gyorsjelentés keddi közzététele után meredek zuhanásba kezdett a Waberer’s árfolyama, ami pénteken is folytatódott. Ekkor 1,1 százalékos mínusszal 2770 forintra esett a kurzus, de 2680 forinton, 4,3 százalékos mínusz mellett is kötöttek üzletet, ami abszolút mélypont a papír tavaly nyári tőzsdei bevezetése óta. A múlt hét utolsó négy napjában 16,1 százalékkal zuhant az árfolyam. A tavaly júliusi tőzsdei bevezetési ár 5100 forint volt.
A cég már július közepén figyelmeztetett: arra számítanak, hogy az éves profit kevesebb lesz az előző évinél. Az indoklás szerint a nyereségességet az európai fuvarozási piacon tapasztalható változások, így a régiós munkaerőpiaci nehézségek és a költségvezérelt áremelések miatti alacsonyabb kamionkihasználtság helyezi nyomás alá. Lajkó Ferenc, a cég vezérigazgatója szerint ezek a folyamatok nem Waberer’s-specifikusak, az ágazat valamennyi szereplőjét érintik.
„A lejtmenet már márciusban elkezdődött, amikor a fő tulajdonos CEE Transport Holding B. V. el akart adni egy részvénycsomagot, de végül visszavonta az ajánlatát a szerinte alacsony ár miatt. Akkor még 4850 forintnál járt a kurzus. A befektetők a júliusi profitcsökkenési figyelmeztetésnek sem örültek. A Waberer’s szerint a problémák átmeneti jellegűek. A részben az üzemanyag drágulása miatti áremelést az azonnali piacon nem tudták kellőképpen érvényesíteni, de a hosszabb távon velük együttműködő partnerek elfogadták” – mondta a Világgazdaságnak Miró József, az Erste vezető elemzője. A Waberer’s ügyfeleinek fele tartós ügyfél, fele pedig az azonnali piacon rendel fuvart. „A Waberer’s ennek az aránynak a megváltoztatásán dolgozik, 60 százalékra akarják növelni a hosszabb távon leszerződött ügyfelek arányát. Az október–novemberi szállítási főszezonban sokszor négyszeresre nő a fuvarozási igény, előfordulhat, hogy az azonnali piaci megrendelők nem találnak majd kamiont az árujuk eljuttatásához” – tette hozzá a szakértő. A fuvarcég például az autóiparban növelheti hosszabb távú szerződött partnereinek számát. Itt viszont a just-in-time termelés miatt sokkal nagyobb időbeli pontosságra van szükség. Előfordul, hogy egy kamion például előbb ér oda, így a holtidő növekszik, azaz a kamion kihasználtsága csökken.
A Waberer’s átlagos célárfolyama 6311 forint a Thomson Reuters adatbázisa szerint, ez 127,8 százalékos árfolyamralit vetít előre a következő egy évre, az ajánlás erős vétel. Az Erste célára felülvizsgálat alatt áll.
A befektetők sokkal jobban büntették a Waberer’st, mint a szektortársait, bár a közúti fuvarozás szereplői közül alig párat jegyeznek a börzéken. A brit Eddie Stobart például tavaly tavasszal, néhány hónappal a magyar cég előtt lépett a londoni parkett alternatív piacára. Igaz, ez a cég is 14,4 százalékos árfolyamveszteséget szenvedett el idén, de a Waberer’s már 41,1-et. Az elmúlt egy évet nézve még rosszabb a hazai cég helyzete, amely 44,4 százalékkal, míg az Eddie csak 15,7 százalékkal ér kevesebbet. A párizsi börzén jegyzett, közúti fuvarozásban érdekelt Bolloré kurzusa idén 10,2 százalékkal csökkent, az ID Logisticsé viszont 7,1 százalékkal emelkedett. A Magyarországon is logisztikai bázist üzemeltető Kuehne + Nagel kurzusa 8,8 százalékkal csökkent, míg az egyesült államokbeli, Európában is jelen lévő XPO Logisticsé 14,7 százalékos ralival vezeti a vizsgált cégek idei listáját.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.