Pénz- és tőkepiac

Peking újraírja az online játékszabályokat

A Tencent árfolyama zuhanással reagált az online játékszokásokat átalakító újabb pekingi kezdeményezésre. Az évi 38 milliárd dolláros kínai játékpiac azonban ettől aligha dől össze.

A pekingi vezetés megelégelte, hogy polgárai a munka helyett online videojátékokkal múlassák az időt. Az oktatási minisztérium a gyerekek és a kamaszok körében viharos gyorsasággal terjedő rövidlátásra hivatkozva hozta meg szigorú döntését, amelynek értelmében korlátozza a piacra dobható új videojátékok számát, hangsúlyosabbá teszi a korhatáros játékokra való figyelmeztetést, valamint limitálja az online a képernyő előtt eltölthető időt a fiatalok körében.

A tárca a szülők és a pedagógusok felelősségét is feszegeti, mondván, nekik kell elérniük, hogy az ifjúság kevesebb időt töltsön okostelefonja vagy táblagépe birizgálásával, emellett arra szólítja fel őket, gondoskodjanak arról, hogy a gyerekek legalább napi egy órában a szabad levegőn mozgással vezessék le fölös energiáikat.

Fotó: AFP

Való igaz, a világ legnépesebb országa egyben a legjátékosabb, de lehet, hogy a leginkább játékfüggő is, hisz minden negyedik dollár ezen a pályán gurul el, s

az idén már 38 milliárd dollár lehet a szektor szereplőinek összesített forgalma a Newzoo piackutató becslése szerint. Az említett summa oroszlánrésze a Tencenthez folyik be.

Az internetes szolgáltatások és játékok piacvezető vállalata azonnali 5 százalékos árfolyamzuhanással reagált a szigorításokra, s ezen az sem segített, hogy elnöke, Martin Lau személyesen nyugtatgatta a befektetőket, hangoztatva, hogy szerinte csupán átmeneti kormányzati intézkedésekről van szó. A technológiai szektor megregulázásától sem visszariadó kínai vezetés azonban nem így látja, mostani intézkedése is beleillett az eddigi sorba.

A Tencent árfolyama idén közel 30 százalékkal esett a sorozatos szigorítások miatt, a cég értéke 160 milliárd dollárral 409 milliárdra zuhant, holott nemrég még a szintén számos sebből vérző, most 502 milliárdnál járó Facebookot is megelőzte.

A Tencent nyereségtermelő képessége tizenhárom esztendő folyamatos emelkedése után megtört az előző negyedévben, s a cég hatalmas érdeklődéssel várt két új videojátéka, a PlayerUnknown’s Battlegrounds és a Monster Hunter: World még nem ment át a pekingi hatóságok szűrőjén. Utóbbi óvatosabbá is vált azután, hogy tavaly a Honor of Kings nevű játék ügyében vizsgálat indult annak kiderítésére, valóban függővé teszi-e a felhasználókat.

A Tencent és a másik főszereplő, a NetEase a Reutersnek nyilatkozó szakértők szerint elég erős ahhoz, hogy átvészelje a nehéz időszakot, így Peking lépései a kisebb versenytársakat tizedelik meg.

A teljes cikk a Világgazdaság hétfői számában olvasható

Tencent játékpiac Kína
Kapcsolódó cikkek