Történelmi csúcson, ezermilliárd forint feletti díjbevétellel zárta a 2018-as évet a hazai biztosítási szektor, az évi 8-9 százalékos növekedés megfelel a Magyar Nemzeti Bank által készített tízéves jövőképben jelzett fejlődésnek – mondta a Növekedes.hu-nak Kandrács Csaba, az MNB pénzügyi szervezetekért felelős ügyvezető igazgatója. A piac 24 százalékos tőkearányos profitot termel, ami messze magasabb a jegybank által kívánatosnak tartott 10-15 százaléknál – ám látni kell, hogy a profit ma is néhány társaságnál koncentrálódik.
Az ügyvezető igazgató szerint a jegybank nagyobb versenyt akar látni a piacon, amelyen ma az első négy nagy biztosító a piaci díjbevétel felét tudhatja magáénak – más kérdés, hogy a piaci koncentráció 15 éve ugyanezen a soron 67 százalékot, egy évtizede 56,76 százalékot jelzett. Kandrács Csaba szerint a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás (kgfb) piacán elég nagy a verseny, de akadnak olyan területek, ahol nem, s itt a lakásbiztosításokat emelte ki, míg a casco és az életbiztosítások esetében úgy értékelt, hogy leült a piac. Érdekes, hogy az MNB korábban más fórumon már rendszerkockázatként értékelte a kgfb-piacnak az évtized közepén végbement, esztelen árazási versenyét, míg az életbiztosításoknál maga az ügyvezető igazgató is jelezte, hogy a válságot legjobban megszenvedő piacról van szó. Ráadásul – tegyük hozzá – itt a kamatkörnyezet alaposan megnehezítette a bővülést. Kandrács Csaba szerint az életbiztosítási piacot jótékonyan segítette a keresleti oldalról az etikus életbiztosítások szabályozása.
A már említett lakásbiztosítások esetében az MNB azt mérlegeli, hogy a fogyasztóbarát lakáshitelek sikerén felbuzdulva bevezesse-e a fogyasztóbarát lakásbiztosítások koncepcióját, amelyről Kandrács Csaba szerint az év második felében születhet döntés, ám a termékről részleteket nem árult el a szakember.
Érzékenyen érintheti a piaci szereplőket, hogy a betétek (és a kfgb) analógiájára az MNB teljes körű biztosítási garanciarendszer megalkotásában gondolkodik, ám az MNB ügyvezető igazgatója szerint egy ilyen lépést csak a piaccal való párbeszéd alapján szeretnének megtenni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.