Tőzsdére lép Zürichben a svájci Stadler – jelentette be tegnap a kötöttpályás járműveket és berendezéseket gyártó vállalat. A céget irányító, s abban 80 százalékos tulajdonrésszel rendelkező Peter Spuhler elmondta, hogy a nyilvános részvénykibocsátást kizárólag a saját tulajdonában álló részvények értékesítésével tervezi. Pakettjének felét azonban megtartja, és továbbra is a társaság főrészvényese, egyben vezérigazgatója marad. A Stadler kisebbségi tulajdonosai – köztük a cég vezérkara – megtartják részesedésüket. A részvények jegyzési árát még nem határozták meg. A tőkepiaci tranzakciót éppen akkor bonyolítják le, amikor az európai gyártók egyre elkeseredettebb piaci harcra kényszerülnek a világ messze legnagyobb gyártójával, a kínai CRRC-vel. A globális piacvezető erőfölényének letörését kísérelte meg a német Siemens és a francia Alstom kötöttpályás üzletágaik egyesítésével, azt azonban nem engedélyezte az Európai Unió versenyhivatala. A kudarc után a befektetők most az Alstom és a kanadai Bombardier egyesülésére tippelnek.
Tavaly a Stadler bevételei 18 százalékkal, kétmilliárd svájci frankra estek vissza, a cég üzemi eredménye pedig 20 százalékkal, 151 millió frankra csökkent. Saját adatai szerint a vállalat megrendelési állománya év végére 13,2 milliárd frankra nőtt. A cégvezetés tervei szerint a tőzsdére lépés után 2020-ban 4 milliárd frankra emelkedhet az árbevétel, főként a szolgáltatási üzletág és a jelzőberendezések piacán megjelenő új termékeik által.
A cég vevői közé tartozik az amerikai Caltrains és a brit Wales & Borders, de a moszkvai labdarúgó-vb-re az orosz Aeroekszpressz is a svájciaktól rendelte a repülőterekről behordó vonatokat. A kibocsátás vezető forgalmazói a szintén helvét Credit Suisse és UBS lesznek, de néhány kantonális bank mellett részt vesz benne a BNP Paribas, a Citigroup és az UniCredit is.
Erős jelenlét Magyarországon
Az 1942-ben alapított, jelenleg Stadler Rail Groupnak nevezett cég többségi részesedését 1989-ben szerezte meg Peter Spuhler mostani vezérigazgató. A vállalatnak akkor még csupán 18 munkavállalója volt, ma világszerte 8500. Magyarországon a Stadlernek három telephelye van. A budapesti iroda az országos központ, Szolnok a gyártást, Pusztaszabolcs pedig a karbantartást végző telephely. A svájci cég első magyar leányvállalatát, a Stadler Trains Kft.-t 2005-ben létesítették. Abban az évben szerződtek a Magyar Államvasutakkal az első FLIRT motorvonatok szállítására is, amelyekből ma már 123 közlekedik az országban. A Stadler hazánkban több mint 450 dolgozót foglalkoztat. | VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.