Nem sok jóval kecsegteti leendő részvényeseit az Uber Technologies az amerikai tőzsdehatósághoz (SEC) beadott elsődleges részvénykibocsátási kérelmében (IPO). A cég beismeri, hogy lassuló növekedési pályára állt, elképzelhető, hogy sosem termel majd profitot, noha a 91 milliós aktív felhasználói tábora ehhez megfelelő háttérrel szolgálna. Az utóbbi három év botránysorozata nem tett jót a vállalat megítélésének, és az ügyfélkör bővítése is komoly erőfeszítéseket igényel. Ahogy a cég előtt álló fejlesztések is, amelyek magas tőkeigénye egyre nagyobb veszteséghez vezet.
Az Uber tavaly 42 százalékkal, 11,3 milliárd dollárra növelte a bevételét, a bővülési ütem azonban messze elmarad a 2017-ben mért 106 százaléktól. A felhasználói kör 33,8 százalékkal nőtt, feleakkora ütemben, mint 2017-ben, de még így is ötször akkora, mint a március végén a tőzsdén debütált első számú rivális Lyfté. Utóbbi részesedése az Egyesült Államok fuvarpiacán 39, míg az Uberé 69 százalékos, igaz, ez a kanadai piaccal együtt értendő. A cég egymilliárd dolláros IPO-ra adott be kérelmet, a bevonandó forrást viszont tízmilliárdosra becsülik, amellyel a vállalat piaci kapitalizációja 90–100 milliárd dollár közé esne a Reuters számításai szerint. Van tehát bőven feladata Dara Khosrowshahi vezérigazgatónak, aki másfél éve váltotta a botrányhős cégalapító Travis Kalanicket. Khosrowshahi és a menedzsment a saját pénztárcáján is megérzi, ha nem sikerül 120 milliárdos kapitalizációra feljavítani az Ubert, bónuszuk jó része ugyanis ehhez az értékhez kötött. A május elejére tervezett IPO kapcsán a Lyft börzei karrierje óvatosságra int: a két héttel ezelőtti kibocsátás óta az árfolyam 15 százalékot esett.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.