BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Lelombozóa jövőkép

Nem sok jóval kecsegteti leendő részvényeseit az Uber Technologies az amerikai tőzsdehatósághoz (SEC) beadott elsődleges részvénykibocsátási kérelmében (IPO). A cég beismeri, hogy lassuló növekedési pályára állt, elképzelhető, hogy sosem termel majd profitot, noha a 91 milliós aktív felhasználói tábora ehhez megfelelő háttérrel szolgálna. Az utóbbi három év botránysorozata nem tett jót a vállalat megítélésének, és az ügyfélkör bővítése is komoly erőfeszítéseket igényel. Ahogy a cég előtt álló fejlesztések is, amelyek magas tőkeigénye egyre nagyobb veszteséghez vezet.

Az Uber tavaly 42 százalékkal, 11,3 milliárd dollárra növelte a bevételét, a bővülési ütem azonban messze elmarad a 2017-ben mért 106 százaléktól. A felhasználói kör 33,8 százalékkal nőtt, feleakkora ütemben, mint 2017-ben, de még így is ötször akkora, mint a március végén a tőzsdén debütált első számú rivális Lyfté. Utóbbi részesedése az Egyesült Államok fuvarpiacán 39, míg az Uberé 69 százalékos, igaz, ez a kanadai piaccal együtt értendő. A cég egymilliárd dolláros IPO-ra adott be kérelmet, a bevonandó forrást viszont tízmilliárdosra becsülik, amellyel a vállalat piaci kapitalizációja 90–100 milliárd dollár közé esne a Reuters számításai szerint. Van tehát bőven feladata Dara Khosrowshahi vezérigazgatónak, aki másfél éve váltotta a botrányhős cégalapító Travis Kalanicket. Khosrowshahi és a menedzsment a saját pénztárcáján is megérzi, ha nem sikerül 120 milliárdos kapitalizációra feljavítani az Ubert, bónuszuk jó része ugyanis ehhez az értékhez kötött. A május elejére tervezett IPO kapcsán a Lyft börzei karrierje óvatosságra int: a két héttel ezelőtti kibocsátás óta az árfolyam 15 százalékot esett.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.