Az online kereskedelem hihetetlen nagy növekedést mutat. Mennyit érez ebből egy pénzügyi szolgáltató, aki fizetési infrastruktúrát biztosít online kereskedő partnereinek?
Szabó Balázs: Azt gondolom, hogy amit most látunk, az még csak a kezdet: egyre több, többféle cég kezd majd bele az internetes értékesítésbe. Emellett számos vállalkozás indul majd el az online értékesítés terén azok közül a cégek közül is, amelyek eddig csak a fizikai kereskedésben voltak érdekeltek. Az egyre bővülő online kereskedelem és az itt megjelenő cégek hagyományos online fizetési lehetőségeinek biztosítása a bankoknak is kedvez. Természetesen fontos, hogy az ügyfelek igényét messzemenően kielégítsük, ezért nyitottak vagyunk arra, hogy partnereinket közvetlenül is segítsük saját webes és mobilmegoldásaik kialakításakor a fizetőfelület szükséges testreszabásával, a fizetési megoldások kombinálásával.
Gál Gaszton: Ugyanakkor – és ez az elmúlt hónapok egyik újdonsága – a szolgáltatási oldalon is egyre több webshop nyílik, ahol az a kereskedő igénye, hogy olyan előfizetéses szolgáltatásnak teremtsük meg a fizetési hátterét, amellyel az ügyfélnek nem kell időről időre elvégeznie a fizetési tranzakciót, nem kell többé belépnie semmilyen internetbankba, nem kell foglalkoznia az utalással, az összeget a szolgáltató automatikusan rá tudja terhelni az ügyfél kártyájára. A mai okostelefonos világban ez nagyon könnyen igénybe vehető megoldás, hiszen pár gombnyomással megtörténhet a kártyaadatok eltárolása. Ebben természetesen nagyon fontos a bizalmi tényező, az, hogy a kereskedő ügyfele biztos lehet benne, hogy az adatait a kereskedő nem látja, mi őrizzük őket, és kizárólag csak az adott kereskedőnél használjuk fel ismétlődő fizetéskor.
Azt szokták mondani, hogy az információ érték. Mennyiben tudja segíteni fejlesztéseiket, hogy ismerik az ügyfelek fizetési szokásait?
Sz. B.: A tapasztalatok ezen a téren valóban sokat érnek: pontosan látjuk, milyen fizetési környezetben várható nagyobb teljesülés, s ennek ismeretében – amennyiben igénylik – régi és új partnereinknek is tudunk tanácsokat adni, milyen irányba érdemes fejleszteni a szolgáltatást. Például jól látszik, hogy az egy tranzakcióra jutó átlagos 9 ezer forinthoz képest mely ágazatokban és milyen időszakokban lehet jelentősen magasabb költésekre számítani.
Nem kell attól tartaniuk, hogy a napirenden lévő új szabályozással, a PSD2-vel alaposan megnő majd a fizetési szolgáltatást nyújtó versenytársaik száma?
G. G.: Nem szabad kényelmesnek lennünk, de azt azért látni kell, hogy az ügyfelek ma úgy érzik, a bankok mégiscsak nyújtanak valamifajta biztonságot, védőernyőt. Hiszen itt bejáratott útja van a panaszkezelésnek, annak, hogy visszaélés esetén a pénzüket visszakaphatják. A másik oldalról azt is látni kell, hogy a PSD2 előírásainak teljesítése a bankoknak, így nekünk is rendkívül nagy kihívás, amely jelentős ráfordítást igényel. E tekintetben nem is a fintech cégektől kell tartanunk, hanem sokkal inkább a bigtech vállalatoktól, amelyek reputációja igen magas a fogyasztók körében. Ugyanakkor, úgy vélem, egyelőre más a célközönségünk. Ezek a társaságok, ha megjelennek is a piacon, épp a kibocsátói oldalon tudják kihasználni jelentős ismertségüket, azaz inkább ügyfeleket, semmint elfogadókat akarnak majd akvirálni. Ráadásul akinek kihívást okoznak, azok nem a bankok – hiszen az esetek többségében valamilyen bankszámlára náluk is szükség van –, hanem a kártyatársaságok, amelyeknek a szolgáltatásaira egyre kevésbé lehet szükség a piacon.
Versenytársa lesz-e az online bankkártyás fizetésnek az azonnali átutalás, ha elindul?
Sz. B.: Az azonnali átutalás kevésbé, ám a kiterjesztett szolgáltatása, a fizetésikérelem-szolgáltatás igen, hiszen az ügyfél számára a csoportos beszedés kényelmetlenségeit (az előre nem tervezhető összeglevonást) megkerülő rendszer valóban érdemi szolgáltatás lesz majd. Ugyanakkor ez a megoldás inkább a készpénzes fizetést tudja csökkenteni, a klasszikus sárga (fehér) csekknek lesz alternatívája, semmint az online bankkártyás fizetésnek, amely – miként arról már beszéltünk – a folyamatok további egyszerűsítésével már tényleg rendkívül kényelmes. Ráadásul – s ebben is gondolkodunk természetesen – a fizetésikérelem-szolgáltatás nyújtásában is szerepet játszhat a bank, készülünk is rá.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.