Pénz- és tőkepiac

Mobilra megy a netbankolás

A hazai bankok ügyfeleinek fele havonta legalább egyszer belép az internetbankba, ám ennél is aktívabban használják az ügyfelek a pénzintézetek mobilos applikációit.

A banki ügyintézés ma már az elektronikus területekre koncentrálódik: miközben az ügyfelek jó esetben évente két-három alkalommal keresik fel a bankfiókokat személyes ügyintézésre, az internetbankokban az ügyfelek legalább fele havonta megfordul – derült ki a Világgazdaságnak adott banki válaszokból.

Az OTP Bank lakossági ügyfeleinek csaknem fele rendszeresen használja az OTP internetbankot és a SmartBankot. Az internetbankot már több mint 1,3 millió ügyfél használja, a SmartBank mobilalkalmazást használó ügyfelek száma meghaladja a 460 ezret. A K&H Bank ügyfelei között az aktív, vagyis a havonta legalább egyszer belépő e-bank-használók aránya 49 százalék, az e-bankot és a mobilbankot is használók, azaz digitálisan aktív ügyfelek aránya pedig 72 százalék

– közölte a hitelintézet. Az Uni­Credit lakossági és kisvállalati ügyfélkörének mintegy 40 százaléka használja havi rendszerességgel az internetbanki szolgáltatást.

Az MKB lakossági ügyfeleinek 60, vállalati ügyfeleinek pedig mintegy 75 százaléka legalább havonta egyszer belép valamelyik digitális csatornára – mondták el a pénzintézetnél. Hasonlóan magas számról adott hírt a Budapest Bank: tájékoztatásuk szerint a bankszámlával rendelkező ügyfeleknek náluk is nagyjából a 70 százaléka használja havonta az internetbankot. A Sberbank ügyfeleinek csaknem fele használja aktívan a digitális csatornákat, a CIB-nél arról tájékoztattak, hogy az ügyfelek közel 80 százaléka rendelkezik internetbanki hozzáféréssel, és 40 százalékuknak van CIB Bank Online hozzáférése is.

Az UniGlobal prágai Banki Innovációs Fórumán a tavasszal Joris Driest, a holland ABN Amro Bank internetbanki szakértője beszélt arról, hogy 2012 óta folyamatosan csökken az internetbanki belépések száma, miközben a mobilbanki tranzakciók száma több mint háromszorosára emelkedett, s ma már csaknem hatszor több a mobilon végzett ügylet. A szakértő szerint súlyos gondot okoz, hogy az uniós pénzforgalmi irányelv, a PSD2 alapján a most piacra lépő digitális szolgáltatókkal szemben a hagyományos bankok nem tehetik meg, hogy csak a számukra leggazdaságosabb csatornát tartsák fenn az ügyfelekkel való kapcsolattartásra. És itt nem pusztán a klasszikus fiókok jövőjére kell gondolni: a fiókok mellett az internetbankok folyamatos fejlesztését is előírják a szabályozók – jóllehet a jövő tényleg a mobilapplikációké lehet.

A jelenség nemcsak a fejlett országokra vonatkozik, Lengyelországban is hasonlók a trendek, sőt a Világgazdaságnak adott banki válaszok szerint is elindult az elvándorlás a netbankról a mobiltelefonos applikációk felé. Ahogy a Raiffeisen szakértői lapunknak megjegyezték: pillanatnyilag inkább a párhuzamos használat jellemző, bár elismerték, hogy a mobilapplikációk penetrációja folyamatosan növekszik. Az OTP-nél azt közölték, hogy az internetbank felhasználóinak száma nem csökken, ám ezzel egy időben az OTP SmartBank mobilalkalmazás felhasználóinak száma ugrásszerűen nőtt az elmúlt időszakban.

A K&H szakértői szerint az ügyfelek egy része inkább a K&H mobilbank-applikációt használja mindennapi bankügyeinek az intézésére, de az aktív ügyfelek többsége (vagyis akik havonta legalább egyszer belépnek) a K&H e-bankot használja. A belépések volumenében viszont már körülbelül egy éve megelőzte a mobilbank az e-bankot.

A CIB-nél az online tranzakciók nagy része is az appon zajlik. A CIB mobilalkalmazását több mint 207 ezer ügyfél használja. Az MKB-nál szintén számottevően magasabb a mobilappba belépők száma a Netbankárt használókénál. A Budapest Bank tapasztalatai szerint az ügyfelek körében a mobilbanki belépések számában érezhető eltolódást az okozza, hogy a mobiljukon elsősorban az egyenleglekérdezés funkciót használják az ügyfelek, amit mobilon bárhol, bármikor, sokkal kényelmesebben és gyorsabban megtehetnek a telefonnal.

Ezek is érdekelhetik