Nem kis feladatra vállalkozik a cseh Home Credit azzal, hogy alternatívát kínál az AB InBev söripari óriás Budweiser néven összevont ázsiai érdekeltségei 8,3 milliárd dollárra tehető elsődleges tőzsdei bevezetésének (IPO) elhalasztása miatt elkeseredett befektetőknek. Az AB InBev a hét végén jelentette be, hogy az év legnagyobb IPO-ját a csekély befektetői érdeklődés miatt lefújja a hongkongi tőzsdén, de nagy kérdés, hogy a hoppon maradt befektetők mennyire kapkodnak majd a cseh PPF pénzügyi csoport hitelezési üzletágának papírjai után.
A Home Credit IPO-ját hivatalosan hétfőn kezdeményezték a hongkongi tőzsdehatóságnál – tudta meg a Reuters. A csehek a Citigroup, a HSBC Holdings és a Morgan Stanley bankházakat kérték fel az IPO lebonyolítására, amelytől egymilliárd dollárnyi friss tőke bevonását remélik. A hongkongi helyszín első pillantásra meglepőnek tűnhet, de a Home Credit erős kínai jelenléte ad erre magyarázatot. A cég az egyik legnagyobb kínai nem banki hitelezőnek számít. Ezenkívül kilenc piacon tevékenykedik még, például az Egyesült Államokban, Oroszországban és Indiában. Az 1997-ben alapított társaság eszközállománya 23,6 milliárd euróra tehető.
A Home Credit többségi tulajdonosa és irányítója az IPO után is az azonos nevű csoport marad, amelyben a 45 milliárd eurós vagyont kezelő PPF-nek közvetett, de meghatározó részesedése van. A PPF neve leginkább onnan lehet ismert, hogy tavaly pénzügyi befektetőként csomagban megvásárolta a norvég Telenor magyarországi és balkáni leányvállalatait. A teljes vételár 2,8 milliárd euró volt, amelyet hitelből fedezett a régió leggazdagabb emberének számító Petr Kellner érdekeltségébe tartozó, szerteágazó profilú PPF. (Kellner vagyona a Forbes becslése szerint meghaladja a 15,4 milliárd dollárt, s ezzel a világ 73. leggazdagabb emberének számít.) A csoport az akkori indoklása szerint közepes méretű távközlési portfóliót akar kiépíteni, s az eredeti szándéka az, hogy egyben tartsa a szerb és a montenegrói, valamint a bolgár és a magyar Telenor szolgáltatóból álló csoportot. A márkanév 2021 nyaráig maradhat fenn. A PPF portfóliójában szerepel a cseh és szlovák piacon jelen lévő legnagyobb ügyfélkörű O2 mobilszolgáltató, amelyet a spanyol Telefónicától vettek meg. A csoport a Mall internetes áruház és a Barion online fizetési rendszer üzemeltetőjeként is ismert Magyarországon.
A PPF csoport
45
milliárd euró értékű befektetést kezel
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.