Pénz- és tőkepiac

Sebességet váltott az AutoWallis

Az első fél évben még főként organikus alapon nőtt az AutoWallis eredménye, de az első akvizíciót akár az idén bejelentheti a társaság, amely évente legalább egy felvásárlást tervez – mondta lapunknak Ormosy Gábor, az AutoWallis vezérigazgatója.

Szinte napra pontosan fél éve vette át a vállalat vezetését. Hogyan értékeli az azóta eltelt időszakot?

Mozgalmas időszak áll mögöttünk, a májusban meghirdetett, öt évre szóló stratégiánkat hosszú előkészítés előzte meg, a kijelölt úton haladunk. A terveinket az első féléves eredményeink is alátámasztják, a növekedésünk elsősorban organikus alapokon nyugszik. A menedzsment eközben megtette azokat a lépéseket, amelyek elősegíthetik növekedési céljaink finanszírozását. Többek között sokat dolgoztunk a hitelminősítés megszerzésén, hogy lehetőségünk legyen a jegybank Növekedési kötvényprogramjában való részvételre.

Mikor döntenek a kötvénykibocsátásról?

A növekedésünkhöz szükségünk lesz új forrásra, de az aktuális piaci lehetőségektől függ, hogy melyik a legalkalmasabb forma ehhez. A tervezett akvizíciók finanszírozásához egyediségük és nehéz időbeli tervezhetőségük miatt nem biztos, hogy a kötvényforma lesz a legmegfelelőbb. Vásárlásaink javát vagy akár teljes egészét részvénykibocsátással, azaz részvénycserével szeretnénk finanszírozni. Azonban megeshet, hogy a kötvényprogram megfelelő kondíciók esetén kiegészítheti forrásigényeinket.

Mekkora új forrást vonnának be?

Ha organikus növekedésünk azon a pályán halad, amelyet az első féléves eredményeink kiköveztek, akkor hárommilliárd forint elég lehet a következő egy-két év finanszírozására, de ezt megfejelik az akvizíciós lehetőségek, amelyeknek a forrásigényét a tárgyalásaink során tudjuk pontosítani. Húsz olyan konkrét célpontot azonosítottunk, amelyekre több esetben már az első körös ajánlatot is megtettük, de a piaci szereplők felől is érkeztek hozzánk megkeresések, ezeket mind nagy figyelemmel vizsgáljuk.

Mikorra várható az első akvizíció bejelentése?

Évente legalább egy ilyen tranzakciót tervezünk, szeretnénk, hogy folyamatosan legyenek akvizícióink, de kapkodni sem akarnánk. Az elérhető piaci lehetőségek közül a legjobbat kívánjuk kiválasztani, olyat, amely a részvényesi értéket leginkább növeli, és a stratégiai céljainkat is támogatja. Akár már idén is lehet ilyen bejelentésünk, de jövőre mindenképpen számolunk akvizíciókkal.

Úgy tudtak minden soron számottevően növekedni, hogy Európában már érezhető volt az autópiac gyengülése. Tart-e attól, hogy régiónkat és hazánkat is eléri az iparág visszaesése?

Globálisan valóban látszik egy megtorpanás a személyautó-értékesítésben, de nagyok a regionális különbségek. Európában a fejlett német és brit piacokon érződik legjobban a visszaesés, hiszen ezek a legtelítettebbek. Kelet-Közép-Európában azonban még van annyi tartalék, hogy az életminőség javulásával és az úthálózat fejlődésével az újautó-értékesítések is képesek növekedni. A szolgáltatásoknál a régió lemaradása még nagyobb, így ebben a szegmensben még dinamikusabb bővülésre számítunk. A nemzetközi értékesítésünk 11 százalékkal nőtt az első fél évben, a hazai értékesítés ezt is meghaladta. Autóipari szolgáltatásaink árbevétele 24 százalékkal nőtt, és a tavalyi 9 helyett már 10 százalékos arányban járult hozzá a bevételeinkhez. Stratégiai időtávon azt várjuk, hogy ez a folyamat dinamikusan folytatódik majd, azaz az 50 százalékos hazai bevételi súlyarány csökken, és a növekedés elsősorban a regionálisan is bővülő szolgáltatási tevékenységből származik majd, amely egyébként a legnagyobb eredménytermelő képességű.

Az egy részvényre jutó nyereség több mint a duplájára nőtt. Remélhetnek-e magasabb osztalékot a befektetők jövőre?

Csoportunk úgy tudott a vártnál is erőteljesebben gyarapodni, hogy ezt hatékonyságjavulás is kísérte, ezért ilyen tetemes az eredményszámokban megmutatkozó növekedés. Osztalékpolitikánk a növekedési céljainknak van alárendelve, és ezt a rövid távú eredmények önmagukban nem írhatják felül. Hosszú távú szemlélettel fogunk dönteni az egyes évek eredménye után kifizethető osztalékról.

AutoWallis ormosy gábor akvizíció interjú
Ezek is érdekelhetik