BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Van még inspiráló cég Magyarországon

Egyre nagyobb a nyitottság a vállalatok részéről a tőzsde irányába – mondta lapunknak Paulovits Márton, a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) kibocsátói akvizíciós igazgatóságának vezetője, aki szerint elképesztő tartalékok vannak a kkv-szektorban.

Nagy horderejű bejelentésekből nem volt hiány a tavalyi konferencián. Lehet-e számítani hasonlóra az idén is?

Korai lenne bármit mondani, de ami biztos: a program idén is izgalmas lesz. A mintegy ötszáz fős hallgatóságban a lehető legnagyobb arányban képviselik magukat a hazai vállalati csúcsvezetők. A délelőtt vitaindítóval kezdődik, majd panelbeszélgetésekkel, előadásokkal, kerekasztal-beszélgetéssel folytatódik. Zárásként pedig a tőzsdére lépés folyamatát ismertetjük, és az ELITE Program tapasztalatairól számolnak be a részt vevő cégek.

Milyen tematika szerint szervezték a programot?

Alapvetően arra keressük a választ, mi lehet a magyar tulajdonú topvállalatok versenyképességének a kulcsa, és milyen módon érdemes vezetni egy tízmilliárd feletti árbevétellel rendelkező céget.

Negyedszerre választottak ötven magyar tulajdonú, kifejezetten nem startupként definiálható céget. Hogyan vethető össze a kiadvány a korábbiakkal?

Régóta foglalkozom a hazai közép- és nagyvállalati szektorral, de még én magam is meglepődöm azon, hogy milyen sok kitűnő cég működik ma Magyarországon. Olyanok, amelyeket mindenkinek ismernie kellene. A BÉT50 című kiadványunk éppen erről szól, ezeknek a „rejtőzködő” vállalatoknak a bemutatásáról. Az EY már harmadik éve támogatja szakmai partnerként és tanácsadóként a Budapesti Értéktőzsdét ebben a projektben. Ötven új céget választottunk ki, nincs átfedés a korábbi évek vállalataival.

Kiemelhető egy-egy ágazat, amely fókuszba került?

Idén a gyártói és feldolgozói ágazat szereplői kerültek úgymond felülsúlyozásra, míg tavaly az IT-szektor, két éve pedig az élelmiszeripari szektor képviselői határozták meg a fő irányvonalat. A BÉT célja ezeknek az inspiráló cégeknek a bemutatása, megismertetése, a közös gondolkodás elindítása. Az ötven vállalat átlagos éves árbevétele 12,4 milliárd forint, éves szinten 15 százalék feletti növekedésre képesek, üzemi eredménymarzsuk pedig meghaladja a 7 százalékot, míg az EBITDA-hányad 12,1 százalék feletti. Impozáns számok ezek, főleg akkor, ha összevetjük ezeket az adatokat az Optenben elérhető adatbázissal. Ott azt látjuk, hogy a BÉT50-vállalatok átlagos forgalma 63 százalékkal haladja meg az egymilliárd forintnál nagyobb árbevételt elérő hazai társaságok ugyanezen mutatóit! Az EBITDA soron pedig több mint a duplája az átlagos eredmény.

Újabb cégek kerültek tehát a BÉT látómezejébe?

Igen és nem. Ez nem ennyire

egyértelmű. Ha egy cégre azt mondjuk, tőzsdeképes, az inkább egy szuperbrandjelölés a tőzsde részéről. Azt tapasztaljuk, hogy egyre nagyobb a nyitottság a vállalatok részéről a tőzsde irányába. Ez nem egyik pillanatról a másikra ment végbe, nyilvánvalóan egy hosszabb folyamat volt. Szemléletváltás történt, egyre többen ismerik fel, hogy a tőzsde partner lehet nemcsak a tőkebevonásban, de a vállalatfejlesztés különböző fázisaiban is.

Mozgalmas első fél éven van túl a BÉT: elindult az Xbond, értékpapírosításban tanácsadó céget alapított a BÉT, bővült az elemzői program. Mi várható az év végéig?

Két leendő kibocsátó, a DM-Ker és a Gloster értékpapírjai a következő másfél év során (a BÉT Mentor programja révén) bekerülnek a BÉT-re, zajlik e folyamat előkészülete. A Növekedési kötvényprogramhoz kapcsolódóan olyan cégeket is sikerült megszólítani, amelyek eddig a forrásbevonásnak más módját választották. Folytatódik az elemző-árjegyzői program, november 18-án pedig újabb ELITE-csoportot indítunk útjára. A képzésben 24 magyar cég vesz már részt, és újabbak csatlakoznak hozzájuk most ősszel. Ehhez a kohorszhoz egyébként lehet még csatlakozni, és a jó hír az, hogy a Mentor programon keresztül a BÉT finanszírozni tudja a pályázó vállalatok részvételét.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.