BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Jó pályán halad az európai lízingpiac

Morten Guldhaug, a Leaseurope elnöke szerint idén az európai gazdaság lassulása hatással lehet a lízingpiac növekedésére, de a helyzet új lehetőségeket is kínál.

Az elmúlt években kedvező volt a helyzet az európai lízingpiacon, többek között a gazdasági növekedésnek és az alacsony kamatoknak köszönhetően. Kitart ez a trend?

Tavaly a Leaseurope-statisztika szerint 386,4 milliárd euró értékben kötöttek új szerződéseket a szervezetünkkel együttműködő nemzeti lízingszövetségekben tömörülő lízingvállalatok. Ez az összeg erős, 7,7 százalékos növekedésnek felel meg az egy évvel korábbi szinthez viszonyítva. Az elmúlt öt évben stabil fejlődést mutat az európai lízingpiac, minden évben nőtt az új szerződések összege. A lízing tehát egyre népszerűbb finanszírozási forma, az eszközlízing részesedése például 2018-ban 28 százalék volt.

Mi volt a növekedés motorja?

A fő szegmensek, ideértve az autókat, a gépeket és az ipari berendezéseket, valamint a számítógépeket, jelentősen hozzájárultak a lízingpiac növekedéséhez. A járműveket is magában foglaló eszközfinanszírozás részpiacán 2018-ban 371,8 milliárd euró értékben kötöttek új szerződéseket az európai lízingcégek. Ez 7,9 százalékos emelkedésnek felel meg éves összevetésben. A tavalyi ingatlanlízing-szerződések értéke pedig 14,5 milliárd euróra rúgott, ami 2,5 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit.

Mennyire változnak a hangsúlyok a különböző lízingpiaci szegmensek között?

Az előző évben az új szerződések több mint felét a személyautó-finanszírozás adta: ez a több mint 386 milliárd eurónak az 52 százalékát, 197,4 milliárd eurót jelent. Így továbbra is ez maradt az európai lízingpiac legnagyobb szegmense. Az új szerződések értéke 7,2 százalékkal nőtt a 2017-es adatokhoz képest, ami azért is figyelemre méltó, mert mint köztudott, tavaly stagnáltak az európai személygépjármű-eladások. A haszongépjárművek finanszírozása esetében szintén erős, 7,9 százalékos volt a növekedés, ami némileg meghaladja a személyautó-finanszírozás bővülését. Az új szerződések volumene ebben a szegmensben 70,4 milliárd euró­ra rúgott. Több eszközkategóriában is pozitív volt a teljesítmény 2018-ban. A gépeknél és az ipari berendezéseknél az új szerződések volumene 9,8 százalékkal 59,4 milliárd euróra növekedett, a szegmens részesedése 16 százalékra emelkedett. A számítógépek finanszírozása pedig 8,4 százalékkal nőtt.

A tavalyi teljesítményre nem lehet panasz, de idén gyengélkedik az európai gazdaság, különösen az eurózóna. Mit jelent ez az európai lízingpiacnak?

Az ön által említett makro­adatok mellett az előző évek erőteljes növekedése is hozzájárul ahhoz, hogy 2019 első felében némileg erősödött az ellenszél az európai lízingcégek számára. Teljes piacra vonatkozó idei részletes számok még nincsenek, de a szervezetünk által készített Leaseurope index szerint az első fél évben 1,7 százalékkal nőtt az új szerződések értéke éves szinten. Bár sok makrogazdasági folyamat, a globális kereskedelmi feszültségek, a folyamatosan alacsony kamatok és a politikai bizonytalanság hatással van az euró­pai gazdasági környezetre, az előrejelzések szerint az EU gazdasága továbbra is stabil növekedési pályán marad az év hátralévő részében és 2020 elején. A gazdasági előrejelzések és a lízing népszerűségének növekedése alapján a lízingcégeknek kihívásokkal teli üzleti környezetben kell kihasználniuk a lehetőségeket. A változó követelmények azonban 2019 második fél évében befolyásolják például a költségeket, a bevételeket és a jövedelmezőséget.

Melyek azok a kihívások, amelyekkel a lízingcégeknek szembe kell nézniük a közeljövőben?

A lízingcégek új lehetőségeket kínálhatnak az európai vállalkozásoknak modern és fenntartható eszközök finanszírozásához. Fontos változás az új típusú járművek, például az elektromos vagy az önvezető, úgynevezett connected vehicles finanszírozása. Egy másik trend a körforgásos gazdaság térnyerése, amelyben a lízing fontos szerepet játszhat. De az ügyfelek elvárásai is változnak, gondoljunk csak a különböző online üzletkötési lehetőségekre, vagy más, új értékesítési csatornákra, valamint a sharing economy és a pay-per-use modell térnyerésére. Új üzleti modelleket fejlesztünk, új utakat találunk az ügyfelekhez, és új technológiákat fejlesztünk a megváltozott igények kielégítésére. Megváltoztatjuk saját belső rendszereinket és gyakorlatainkat, hogy támogatni tudjuk a változó piaci igényeket. Mindezek a prudenciális, a számviteli és a magatartási szabályok jelentős változásai mellett történnek.

A Leaseurope az idén Budapesten tartja éves konferenciáját. Milyen témákat választottak a konferencia fókuszába?

Amellett, hogy elemezzük a piac jelenlegi helyzetét és trendjeit, pontosan azon faktorok potenciális hatásait próbáljuk feltérképezni, amelyeket az imént említettünk. Különös figyelmet fordítunk majd arra, hogy miként befolyásolja a digitalizáció és a technológia fejlődése a lízingcégek működését. A konferencia másik fontos témája az ügyféligények változása, a leasing as a service fejlődése lesz. Áttekintjük a mobilitás változásait és a fenntarthatóság támasztotta követelményeket, és persze keressük a lízing legoptimálisabb helyét, szerepét az eszközök gyártóitól a felhasználókig tartó értékláncban.

Erős fél éven van túl a CIB

Hosszú idő óta a legmagasabb első féléves értékkel, 14 százalékkal gyarapodott a magyar lízingpiac. A CIB Lízing nemhogy követte, de meg is háromszorozta ezt az értéket: első három negyedéves bővülése több mint 42 százalékkal haladja meg az előző évit, így a részesedése 10 százalék körülire erősödött. A növekedést elsősorban a flottafinanszírozás, a mezőgazdasági gépek és a kamionok generálták. Fekete Csaba, a CIB Lízing vezérigazgatója szerint komoly hajtóerő az MNB Növekedési hitelprogramja, ahogy örömteli a kis- és közepes vállalkozások beruházási kedvének erősödése is.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.