Bár a statisztikák szerint – a Magyar Nemzeti Bank (MNB) hitelfékszabályainak köszönhetően – ma sokkal biztonságosabb körülmények között adósodnak el a hazai háztartások, mint a válság előtt, alig élnek a rendelkezésre álló lehetőségekkel. Nem látszik áttörés például azon biztosításoknál, amelyek arra hivatottak, hogy váratlan helyzetek bekövetkeztekor az adós (örököse) helyett törlesszék a hitelt.
Az év első hat hónapjában az MNB adatai szerint a tavalyival lényegében megegyező számú, 41,2 ezer lakáshitel-szerződést kötöttek új vagy használt lakás vásárlására, viszont a 2018 végihez képest csak 1600-zal nőtt az élő hitelfedezeti biztosítások száma, a szerződéseké szeptember végére alig haladta meg a húszezret. (A Világgazdaság számításaiban most csak a közvetlen hitelfedezeti biztosítások szerepelnek, mert a hitelfedezeti záradékkal ellátott élet- és vagyonbiztosításoknál más metodika érvényesül. Arról sincs pontos adat, hogy az érintett körben mennyi a ténylegesen lakáshitelhez kapcsolt hitelfedezeti biztosítás.)
Ám bizakodásra ad okot, hogy az új szerződések számának stagnálása mellett a hitelfedezeti biztosítások száma ez év szeptemberének végén 15,1 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit. Ezt annak fényében érdemes értékelni, hogy 2018-ban 5,7, egy évvel korábban pedig 8,8 százalék volt a bővülés ebben a termékkörben. A hitelfedezeti biztosításokból származó díjbevétel viszont az elmúlt három évben stabilan két számjegyűen nő. Az idei első kilenc hónapban 13,786 milliárd forint volt a bevétel, 11,5 százalékkal nagyobb a 2018-as 12,6 milliárdnál.
Szakértők szerint igen kevés lakáshitel-felvételben gondolkodó készül hitelfedezeti biztosítást kötni. A keresletet azzal lehetne élénkíteni, ha a lehetőséget a hitelszerződés megkötése kapcsán kínálnák fel. Ám ehhez az eddigieknél aktívabban kellene együttműködniük a bankoknak és a biztosítóknak. Az országban csak a K&H működik bankbiztosítóként, és saját maga kínálja termékét az ügyfeleknek. Az OTP stratégiai partnere, a Groupama termékeit kínálja, az Erste hasonló okból az Union Biztosítóét, míg az MKB-nál a CIG Pannónia a biztosítói partner. A Raiffeisennél az Uniqa terméke érhető el, az UniCredit partnere a Generali Biztosító. Az adatok szerint ezen a területen van még mit javítani.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.