A Daimler kínai partnere, a BAIC csoport a hét végén hivatalosan is jelezte, hogy a jelenlegi 5-ről 10 százalékra növeli tulajdonrészét a német autóipari óriásban. Ezzel a Mercedes gyártójának legnagyobb részvényesévé lép elő, egyszersmind jogot szerez arra, hogy képviselőt delegáljon a stuttgartiak felügyelőbizottságába. Magát a vásárlási szándékot már a nyáron megszellőztették, november közepén pedig a Daimler arról tájékoztatta a tőzsdefelügyeletet, hogy a HSBC közvetlenül és áttételekkel 5,23 százalékos szavazati jogot megtestesítő részesedéssel rendelkezik a cégben. Miután az állami tulajdonú BAIC első 5 százalékos pakettjét is a brit–hongkongi bankház építette fel, különös jóstehetség nem kell annak megállapításához, hogy ezt a tranzakciót is rajta keresztül bonyolítja le. A Reuters forrásai szerint a tőzsdén vásárolják fel a szükséges részvénymennyiséget. A két cég között klasszikus kereszttulajdonlás alakult ki, miután a Daimler 2013-ban 12 százalékos részesedést szerzett a kínai csoport zászlóshajójának tekinthető BAIC Motorban.
A Daimlernél kitérően, de barátságos hangnemben nyilatkoztak az ügyről, a kínai ügyletekért felelő igazgató, Hubertus Troska annyit mondott csupán, hogy a hosszú távra befektetőket mindig szívesen látják a cégnél. Hozzátette még, hogy a BAIC-kal kölcsönös a bizalom. Ugyanez nem mondható el a jelenlegi legnagyobb részvényesről, a 9,69 százalékot birtokló, szintén kínai Geelyről, amelynek elnöke, Li Shufu tavaly a Daimler tudomása nélkül, apránként vásárolgatta fel a részvényeket. A Daimler zokon is vette a svéd Volvo és a malajziai Proton tulajdonosának kéretlen közeledését, s jelezte, hogy a magánkézben lévő Geelyt pénzügyi befektetőként kezeli, a vállalat irányításában és felügyeletében nem szánnak neki szerepet. Ebben nem történt változás, annyiban viszont megenyhültek a Daimlernél, hogy úgy döntöttek, az új generációs Smart kisautóikat a Geelyvel közösen, annak hangcsui bázisán fogják majd gyártani. A rivális BAIC hozzájárult a projekthez, igaz, a zsírosabb falat neki jutott, hiszen a Daimlerrel közösen 1,9 milliárd dolláros beruházással építik fel ultramodern kínai üzemüket a luxuskategóriájú Mercedesek és kisebb elektromos modellek gyártásához.
A kínai befolyás 20
százalék lesz a Daimlerben
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.