Központi segítség nélkül csődhullám söpörhet végig a koronavírus miatt a legnagyobb károkat elszenvedő Kína légi közlekedésében. A hét végén a negyedik legnagyobb légitársaságot, a Hainan Airlinest üzemeltető HNA csoport jelentette be, hogy likviditási problémái miatt a kormány beavatkozását kéri. A vírus csak a végső csapás volt a HNA számára, a hatalmasra hízott kínai „mindenevő” konglomerátum elnöke, Csen Feng már decemberben elismerte, hogy anyagi gondokkal küzdenek. A HNA-cégek árfolyama lassan két hete megy szembe a csökkenő trenddel, miután elterjedt a híre, hogy vagy feldarabolják, vagy állami felügyelet alá veszik a súlyosan eladósodott csoportot, amely túl gyorsan nőtt finanszírozhatatlanul nagyra. A Reutersnek nyilatkozó elemzők helyes lépésnek tartják a számos kínai légitársaságban is tulajdonrésszel rendelkező csoport elemeire bontását. A HNA csoport mintegy 50 milliárd dollárért vásárolt részesedéseket az utóbbi években, övé például a Hilton Worldwide szállodalánc, és 6,3 százaléka van a Deutsche Bankban.
A két éve folyó portfóliótisztítás után a csoport a légi közlekedésre és a turizmusra szeretne koncentrálni, e két terület kilátásai azonban a járvány kirobbanása óta rohamosan romlanak. Maga a Kínai Polgári Repülési Igazgatóság is azt javasolja Pekingnek, hogy adminisztratív eszközökkel is segítse az iparág konszolidációját, és intézkedjen a fenyegető csődhullám elkerülése érdekében. A Cirium adatai szerint csak január 24. és február 27. között 347,4 ezer belföldi és Kínát érintő nemzetközi járatot töröltek. Különösen a tőkeszegény fapadosok érezhetik magukat veszélyben, közülük elsőként a Lucky Air és az Okay Airways kerülhet új tulajdonoshoz. A Hainanénál jobb anyagi helyzetben lévő társaságok, amellett, hogy mazsolázhatnak a kínálatból, tetemes árengedményeket is ki tudnak csikarni. Erre Dél-Koreából érkezett az első példa, ahol a Jeju Air 45,5 millió dollárért megszerezte a rivális fapados Eastar Jet 51 százalékát. A szöuli tőzsdéhez decemberben benyújtott tájékoztatás óta 22 százaléknyit falt fel a vírus az Eastar vételárából. A JeJu Air garasoskodására jellemző, hogy a koronavírus miatt teljes állományát fizetetlen szabadságra küldte, leszámítva a felvásárlási akciót kivitelező csapatát. Hétfőn a JeJu Air árfolyama 21 százalékkal erősödött.
Az Egyesült Államokban az utasok megtartására fókuszálnak a légitársaságok, és a megvásárolt jegyek díjmentes átváltásával próbálják megkönnyíteni az utazás halasztásáról szóló döntéseket. Az árfolyamból bő két hét alatt 37 százalékot veszítő American Airlinesnál az út előtt két héttel lehet ingyen kérni az átcsekkolást, a JetBlue Airwaysnél minden ezzel kapcsolatos díjat eltörölnek, egyelőre a hó közepéig. A United Airlinesnál Oscar Munoz vezérigazgató újabb járattörlésekre figyelmeztetett, a cég április végéig egyáltalán nem repül Kínába és Hongkongba, a többi ázsiai járatának a kihasználtsága 25 százalékra zuhant vissza. A légitársaságok a teljesen bizonytalan helyzetben a konkrét profitcsökkenési hatások számszerűsítésével már nem is idegesítik a befektetőket.
Kikötőkben rostokolnak az óceánjárók
Fényes jövő helyett a teljes sötétség uralkodik a Luminous Cruise horizontján: e cég elsőként jelentett csődöt Japánban a kínai turisták drasztikusan visszazuhant száma miatt. A túra- és rendezvényhajókat üzemeltető társaság arra panaszkodik, hogy senki sem kíván hajókirándulásra menni. A Luminous Cruise foglalásait visszamondták, ők viszont bevételek híján nem tudják hiteleiket törleszteni, emiatt kértek csődvédelmet. A cég bevételeit a tavalyi tájfunok és a dráguló üzemanyagok is megcsapolták.