Pénz- és tőkepiac

Csődhullám fenyeget a légi közlekedésben

A kínai Hai­nan Airlines jelezte elsőként, hogy likviditási gondjainak megoldásához állami segítségre lesz szüksége. A járvány egyben megtisztulást hoz a szektorban, a kisebb fapadosok most jó eséllyel a zavarosban halászók hálójában köthetnek ki.

Központi segítség nélkül csődhullám söpörhet végig a koronavírus miatt a legnagyobb károkat elszenvedő Kína légi közlekedésében. A hét végén a negyedik legnagyobb légitársaságot, a Hainan Airlinest üzemeltető HNA csoport jelentette be, hogy likviditási problémái miatt a kormány beavatkozását kéri. A vírus csak a végső csapás volt a HNA számára, a hatalmasra hízott kínai „mindenevő” konglomerátum elnöke, Csen Feng már decemberben elismerte, hogy anyagi gondokkal küzdenek. A HNA-cégek árfolyama lassan két hete megy szembe a csökkenő trenddel, miután elterjedt a híre, hogy vagy feldarabolják, vagy állami felügyelet alá veszik a súlyosan eladósodott csoportot, amely túl gyorsan nőtt finanszírozhatatlanul nagyra. A Reutersnek nyilatkozó elemzők helyes lépésnek tartják a számos kínai légitársaságban is tulajdonrésszel rendelkező csoport elemeire bontását. A HNA csoport mintegy 50 milliárd dollárért vásárolt részesedéseket az utóbbi években, övé például a Hilton Worldwide szállodalánc, és 6,3 százaléka van a Deutsche Bankban.

A két éve folyó portfóliótisztítás után a csoport a légi közlekedésre és a turizmusra szeretne koncentrálni, e két terület kilátásai azonban a járvány kirobbanása óta rohamosan romlanak. Maga a Kínai Polgári Repülési Igazgatóság is azt javasolja Pekingnek, hogy adminisztratív eszközökkel is segítse az iparág konszolidációját, és intézkedjen a fenyegető csődhullám elkerülése érdekében. A Cirium adatai szerint csak január 24. és február 27. között 347,4 ezer belföldi és Kínát érintő nemzetközi járatot töröltek. Különösen a tőkeszegény fapadosok érezhetik magukat veszélyben, közülük elsőként a Lucky Air és az Okay Airways kerülhet új tulajdonoshoz. A Hainanénál jobb anyagi helyzetben lévő társaságok, amellett, hogy mazsolázhatnak a kínálatból, tetemes árengedményeket is ki tudnak csikarni. Erre Dél-Koreából érkezett az első példa, ahol a Jeju Air 45,5 millió dollárért megszerezte a rivális fapados Eastar Jet 51 százalékát. A szöuli tőzsdéhez decemberben benyújtott tájékoztatás óta 22 százaléknyit falt fel a vírus az Eastar vételárából. A JeJu Air garasoskodására jellemző, hogy a koronavírus miatt teljes állományát fizetetlen szabadságra küldte, leszámítva a felvásárlási akciót kivitelező csapatát. Hétfőn a JeJu Air árfolyama 21 százalékkal erősödött.

Az Egyesült Államokban az utasok megtartására fókuszálnak a légitársaságok, és a megvásárolt jegyek díjmentes átváltásával próbálják megkönnyíteni az utazás halasztásáról szóló döntéseket. Az árfolyamból bő két hét alatt 37 százalékot veszítő American Air­linesnál az út előtt két héttel lehet ingyen kérni az átcsekkolást, a JetBlue Airwaysnél minden ezzel kapcsolatos díjat eltörölnek, egyelőre a hó közepéig. A United Airlinesnál Oscar Munoz vezérigazgató újabb járattörlésekre figyelmeztetett, a cég április végéig egyáltalán nem repül Kínába és Hongkongba, a többi ázsiai járatának a kihasználtsága 25 százalékra zuhant vissza. A légitársaságok a teljesen bizonytalan helyzetben a konkrét profitcsökkenési hatások számszerűsítésével már nem is idegesítik a befektetőket.

Kikötőkben rostokolnak az óceánjárók

Fényes jövő helyett a teljes sötétség uralkodik a Luminous Cruise horizontján: e cég elsőként jelentett csődöt Japánban a kínai turisták drasztikusan visszazuhant száma miatt. A túra- és rendezvényhajókat üzemeltető társaság arra panaszkodik, hogy senki sem kíván hajókirándulásra menni. A Luminous Cruise foglalásait visszamondták, ők viszont bevételek híján nem tudják hiteleiket törleszteni, emiatt kértek csődvédelmet. A cég bevételeit a tavalyi tájfunok és a dráguló üzemanyagok is megcsapolták.

 

légi közlekedés HNA csoport Hainan Airlines csőd
Ezek is érdekelhetik