BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Márciustól a fapados társaságok is megérezhetik a járvány hatását

Az európai diszkontlégicégek februári forgalmán még nem érződött a koronavírus keltette pánik hatása, a következő hónapokban viszont már a Wizz Air és a Ryanair utasszámait és járatkihasználtságát is ronthatja a járvány terjedése.

Az előző napok tőzsdei zuhanása után láthatóan megnyugtatták a befektetőket az európai diszkontlégicégek februári forgalmi statisztikái, a Ryanair részvényei 3,2 százalékkal erősödtek tegnap délelőtt, a magyar hátterű Wizz Airnek a londoni tőzsdén jegyzett papírjai pedig még ennél is nagyobb, 4,5 százalékos pluszban is jártak a havi repülési adatok közzététele után.

A fapados társaságok egyelőre nem érezték meg a koronavírus terjedése miatti aggodalmakat, és éves alapon a szezonálisan gyengébb második hónapban is növelni tudták utasszámukat, továbbra is magas járatkihasználtság mellett. A Wizz Air az egy évvel korábbinál negye­dével több, mintegy 3 millió repülőjegyet értékesített a múlt hónapban 94 százalékos töltöttségi szint mellett. A Ryanair utasforgalma 9 százalékkal haladta meg a bázisértéket, a 10,5 millió utazó egyben azt is jelenti, hogy járatait a tavalyihoz hasonlóan csaknem teljesen sikerült megtöltenie.

Az ír légicég most arra figyelmeztetett, hogy a márciusi és az áprilisi utasforgalma és a járatkihasználtsága a megszokottnál alacsonyabb lehet a Covid–19 észak-olaszországi terjedése miatt. Miután meredeken visszaestek a foglalások, a társaság az országba irányuló járatainak negyedét törölte a március 17. és április 8. közötti időszakra.

Visszaeséssel számolhat a következő hónapokban a Wizz Air is, amely a napokban ugyancsak csökkenteni kényszerült a térségbe irányuló járatainak számát a kereslet visszaesése miatt. A budapesti székhelyű cég március 11. és április 2. között számos észak-olaszországi járatát törölte. Ez több mint 70 Magyarországról induló járatot érint, a Debrecen–Milánó viszonylatát pedig március közepétől meg is szünteti a társaság, melynek teljes olaszországi kapacitása 60 százalékkal csökken a jelzett időszakban. A vírusfertőzés miatti járattörlés izraeli úti célokat is érint.

Bukta Gábor, a Concorde elemzője lapunknak korábban úgy nyilatkozott, hogy a légitársaságok a főszezonban érezhetik meg igazán a vírusnak a forgalomra gyakorolt kedvezőtlen hatásait, a fertőzés keltette pánik ugyanis éppen arra az időszakra esett, amikor sokan már a nyári utazásaikat kezdték tervezgetni. Nem túl biztatók a kilátások a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) február végi becslése szerint sem. A szakszövetség szerint az idén csaknem 30 milliárd dolláros bevételkiesést okozhat a szektornak a koronavírus-járvány. Igaz, ennek döntő része – 27,8 milliárd dollár – az ázsiai–óceániai térségben realizálódhat, globálisan pedig további 1,5 milliárd dolláros kieséssel kalkulálhatnak a légicégek. A 2020-as forgalom ennek következtében 4,7 százalékkal eshet vissza az IATA korábbi várakozásával szemben, vagyis a további növekedés helyett 0,6 százalékkal csökkenhet a repülőjegyek iránti kereslet világszerte. Fontos hangsúlyozni azonban, hogy a februári előrejelzés még csak a kínai utak keresletcsökkenésével számol, a járvány azóta számos további országban megjelent, a légitársaságok eddigi járattörlései és kapacitáscsökkentései alapján ennél az optimista forgatókönyvnél sötétebb is megvalósulhat az ágazatban.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.