BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Feketéztek a Luckin Coffeenál

Sejthető volt, hogy a Luckin Coffeenak a Starbucksot is elsöprő sikerszériájával valami nincsen rendjén, és ez be is igazolódott. A 2017-ben alapított és tavaly tőzsdére lépett kínai kávézólánc árfolyama a hét végén 81 százalékot zuhant arra a hírre, hogy kiderült, folytatólagosan meghamisították az eladási statisztikát, hogy szebb képet fessenek a vállalat gazdálkodásáról. A cégnél lezajlott belső vizsgálat derített fényt arra, hogy az üzemeltetésért felelős igazgató, Csian Liu és csapata kozmetikázta a számokat, a tavalyi második negyedévtől kezdődően évzárásig 310 millió dollárnyi fantomeladást vitt be a rendszerbe, ami nem csekély mennyiség, ha a Refinitiv teljes, 2019-es üzleti évre szóló 775 millió dolláros konszenzusát vesszük alapul. Azt a most elindított nyomozás fogja kideríteni, hogy a posztját 2018 májusában elfoglaló Csian Liu magányos farkasként dolgozott, vagy összejátszott a tulajdonosokkal, ám mint most kiderült, a tavalyi elsődleges részvénykibocsátással (IPO) sem lehetett minden rendben, orruknál fogva vezethettek olyan nagyágyúkat, mint a szervezésben közreműködő Morgan Stanley és Credit Suisse.

Az árfolyamesésekből profitot termelő amerikai Muddy Waters Research január közepétől épített ki short pozíciókat a Luckinnal szemben a később igazolódott eladási stiklikre alapozva, amit akkor hevesen cáfolt a kávézólánc vezetése. Amikor a Muddy Waters spekulálni kezdett, még 50 dolláron történelmi csúcsát ünnepelte a tavaly májusban a New York-i tőzsdén 20,4 dolláron bemutatkozó részvény árfolyama, amely a hetet végül 5,38 dolláron zárta. A vállalat piaci értéke az IPO idején 4,2 milliárd dollár volt, most 1,36 milliárdon áll a mutató.

A Muddy Waters fel is vetette a csalással megtévesztett szabályozók felelősségét, szerintük az ügy jól illusztrálja a kínai részvénypiacra jellemző, zavaros állapotokat.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.