BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Mélyütés után kóvályog az autóipar

K. B. | A motorizációból tavaly 440,4 milliárd euró folyt be adók formájában az Európai Unió tizenöt régi tagállamának államkasszájába, ez

3 százalékkal több a 2018-as adatnál. A járműhasználathoz, -értékesítéshez és az üzemanyagokhoz kapcsolódó elvonások két és félszeresét teszik ki a teljes EU éves büdzséjének – illusztrálta az ágazat meghatározó jelentőségét Eric-Mark Huitema, az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) főigazgatója. Arra is célzott, hogy ez a befizetés könnyen a negyedével zuhanhat vissza az idén, hiszen sok remény nincs a járvány kulminálódása idejére teljesen leállított autógyárak jelenleg 1,8 millió darabra becsült kieső termelésének pótlására. Igaz, értelme sem lenne ennek, mivel a recesszió idején nem a járművásárlás a legfontosabb prioritás az emberek szemében.

A napokban világszerte takarékmódban újrainduló járműgyártásban a kereslet reális felmérése alapvető fontosságú. Erre hivatkozva a Nissan japán gyárainak a kapacitását mindössze 22 százalékban használja ki májusban, a termelési terve csupán 13 400 autót irányoz elő. Júniusban is csak fél gőzzel, 33 400 autóval kalkulálnak. Feltűnő, hogy a modellpalettából a korábban kapósnak bizonyult városi terepjárók (SUV) most kezdenek kikopni, jelezve, hogy a takarékossághoz szokott japánok nem új autókra fogják költeni a kormány által beígért helikopterpénzt. A Reuters azt írja, hogy a Nissan az idén egymillióval kevesebb autót fog gyártani a májusban ismertetendő új terv szerint. Szövetségese, a Mitsubishi május–júniusban harmadával kevesebb autót szerel össze, mint tavaly ilyenkor. Az Egyesült Államokban az autógyártás márciusi leállítása után lélegeztetőgépek gyártására kötelezett General Motors és detroiti társai, a Ford és a Fiat Chrysler sajtóhírek szerint május 18-tól térhetnek vissza a kaptafához, a szakszervezetekkel egyeztetett menetrend szerint. A gyártási volumenekről még nincs hír, legfeljebb az lehet biztató, hogy jöhet bármilyen recesszió, az amerikaiak az autózásról nem lesznek hajlandók lemondani.

Két keréken sem könnyebb az élet: a világelső Harley-Davidson az első negyedévben a tavalyinál 18 százalékkal kevesebb, 40,4 ezer motort értékesített, profitja 128-ról 70 millió dollárra zuhant, bevétele 8 százalékkal, 1,1 milliárdra mérséklődött. A Harley felfüggesztette részvény-visszavásárlási programját, az osztalékot jelképes 2 centre redukálta, s épp egy 1,3 milliárd dolláros bankhitellel próbálja megerősíteni 1,47 milliárdos készpénzállományát, miután az első elbocsátási és bércsökkentési hullámon túlesett. A cég árfolyama 9 százalékos erősödéssel reagált a gyorsjelentésre, a piac díjazta a menedzsmentnek a feszes gazdálkodás irányába tett lépéseit.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.