BUX 39,501.86
+0.23%
BUMIX 3,786.12
-0.24%
-0.40%
OTP 8,418
+0.21%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
+0.29%
0.00%
ZWACK 18,400
+0.55%
0.00%
ANY 1,585
+0.32%
RABA 1,100
-2.65%
0.00%
-1.06%
+3.27%
-1.87%
-1.50%
-1.78%
-0.14%
0.00%
+1.61%
OTT1 149.2
0.00%
0.00%
MOL 2,912
-0.48%
DELTA 38.95
-2.26%
ALTEO 2,400
+4.80%
0.00%
-1.09%
EHEP 1,315
-4.01%
+3.48%
-1.64%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-0.38%
0.00%
0.00%
SunDell 42,000
0.00%
-3.80%
+0.76%
-7.59%
-0.63%
+1.01%
GOPD 12,900
0.00%
OXOTH 3,700
0.00%
+2.67%
NAP 1,260
-1.41%
0.00%
-10.53%
Forrás
RND Solutions
Pénz- és tőkepiac

Jelentősen megnövelte a digitális bankolások számát a járvány

Az elmúlt időszakban a csekkeket is mind többen fizették be egyszerűen, a mobiltelefonjukat használva.

Felgyorsította a bankhasználat digitalizációját, átalakította a korábbi szokásokat a pandémiás helyzet. Az Erste Banknál megugrott a digitálisan aktív ügyfelek száma, a NetBankban és a MobilBankban a tranzakciók száma az egy évvel korábbi kétharmadával- illetve csaknem a háromszorosára nőtt, az elektronikusan befizetett csekkek száma pedig a korábbi többszörösére emelkedett. A járvány a költési szokásokat is átalakította, az Erste kártyaforgalmi adatai szerint azonban a korlátozások lazításával megindult a visszarendeződés.

A járványhelyzetben elvárt szociális távolságtartás nem csak a vásárlási, de a bankhasználati szokásokat is átalakította. Az Erste Bank ügyfelei eddig is a digitálisan legaktívabbak közé tartoztak, mintegy 60 százalékuk használja rendszeresen a pénzintézet online csatornáit mindennapi pénzügyei intézésére. A pandémiás időszakban azonban így is egy hónap alatt olyan arányban nőtt a digitálisan aktív ügyfelek aránya, mint korábban egy év alatt:

2019 márciusa és 2020 márciusa, valamint idén március és április között egyaránt 4 százalékkal.

A NetBankban az utalások átlagos havi darabszáma a tavalyi első negyedévi 529 ezerről az idei első három hónapban csaknem 888 ezerre nőtt, ami közel 68 százalékos emelkedést jelent. Az utalások összértéke 39 százalékkal nőtt az első három hónapban. A MobilBankban a bővülés még látványosabb:

az utalások átlagos havi darabszáma a 2019-es első negyedévi 120 ezerről a két és félszeresére, 293 ezerre ugrott, míg az utalások á havi összege csaknem megháromszorozódott

– ismertette Bek-Balla László, az Erste Bank Digitális Csatornák és Contact Center Igazgatóság vezetője.

Fotó: Shutterstock

Az elmúlt időszakban a csekkeket is mind többen fizették be egyszerűen, a mobiltelefonjukat használva. Az Erste MobilePay alkalmazásán keresztüli mobilos csekkbefizetések száma idén márciusban több mint a négyszerese volt az egy évvel korábbinak, míg áprilisban már közel a hétszeresére bővült éves összevetésben.

Ám nem csak a postákat, az ügyfélszolgálatokat is sokan elkerülték ebben az időben, és a call centerek mellett a digitális ügyfélszolgálati megoldások is előtérbe kerültek. Az Erste Bank ChatBotja, MIRA márciusban és áprilisban kétszer annyi feliratokozót regisztrált (21 illetve 22 ezret), mint januárban és februárban (12 illetve 11 ezret), a ChatBot interakciók száma pedig januárhoz képest áprilisra ugyancsak megduplázódott. Úgy tűnik, az átállást a digitális kommunikációra azok is jól fogadták, akik eddig kevésbé voltak nyitottak erre a megoldásra, a csevegések elenyésző részét kellett átvenni hús-vér kollégáknak a chatbottól. MIRA folyamatosan monitorozza az ügyfelek elégedettségét is egy 1-től 4-ig terjedő skálán.

Áprilisban arra a kérdésre, hogy „Mennyire volt gyors a chatbot?” az ügyfelek átlagosan 3,78-as értékelést adtak. A „Jó választ kapott kérdésére? átlagosan 3,46 pontos értékelés érkezett, míg a ”Használná-e újra a botot?„ kérdésre 3,5 pont volt az átlag.

A pandémiás helyzet a bankolás mellett a vásárlási szokásokat is átírta:

a kártyaforgalmi adatokból kiderül, hogy március-áprilisban nőtt az ételfutárok és az elektronikai üzletek bevétele, míg kevesebbet költöttünk utazásra, vagy tankolásra.

A kijárási korlátozások feloldása azonban máris érezhető változást hozott azokban a szektorokban, amelyekben márciusról áprilisra óriási volt a visszaesés a korábbihoz képest. Az Erste kártyaforgalmi adatai szerint például a városi és távolsági tömegközlekedés esetében május első három hetében a tranzakciók átlagos heti darabszáma az áprilisi duplájára ugrott.

A benzinkutak forgalma ezen időszakban a másfélszeresére nőtt csakúgy, mint az éttermek kártyaforgalma – igaz, utóbbi még mindig kevesebb mint a fele a februárinak. Az utazásra fordított kártyás fizetések heti átlagos összege májusban megduplázódott áprilishoz képest, ez azonban még mindig mintegy 85 százalékkal marad el az év eleji forgalomtól.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek