BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Segíthet a döntésben, hogy mivel játszik a gyerek

Sokan foglalkoznak manapság azzal, hogy mely piaci szegmensek lehetnek a nyertesei ennek a gazdaságilag megterhelő időszaknak. Az egyik ilyen egyértelműen az otthoni számítógépes játékokhoz kapcsolódó piac, amelynek részei a konzolgyártók, vagy éppen a videojáték-forgalmazó cégek is.

A szegmens növekedése nem lehet kérdés ebben az időszakban, amikor a fiatalok jelentős része ha akarna, sem mozdulhatna ki az otthonából. A videojáték-eladások márciusban soha nem látott szintet értek el a világban, az összérték átlépte a 10 milliárd dolláros álomhatárt. A két legnagyobb amerikai gyártónak ezen a héten jelent meg a gyorsjelentése, ami alapján megpróbáltuk feltérképezni őket. Habár mind az Electronic Arts (EA), mind az Activision Blizzard a várakozásoknál jobb eredményeket tudott felmutatni, a jelentések megosztották a befektetőket.

Az EA gyakorlatilag megduplázta a nyereségét az előző évhez képest, az egy részvényre jutó eredmény 1,31 dolláros szintje jóval a várt 97 cent felett alakult. A bevételek elérték az 1,21 milliárd dollárt, ami kismértékben meghaladta az elemzői várakozásokat. Eközben az Activision első negyedéves nyeresége egy részvényre vetítve 76 cent volt, ez éppen duplája az előzetes várakozásnak. A bevételei történelmi rekordot értek el 1,52 milliárd dollárral, és közel 20 százalékkal haladták meg a fő konkurens EA bevételeit.

Az ellentétes várakozások megértéséhez érdemes megnézni, hogy a két legnagyobb cég milyen vezető termékekkel van jelen a piacon. Az Activision zászlóshajói egyértelműen a Call of Duty, a World of Warcraft és a Candy Crash. Amellett, hogy mindhárom játék felhasználóinak száma több mint 10 százalékkal nőtt márciusban, a Call of Duty legújabb, idén megjelent epizódjának több mint 60 milliós letöltése volt már eddig.

Az EA népszerű játékai közül magasan kiemelkedik a három sportjáték: a FIFA, az NBA és az NFL játékok. Ezek népszerűsége nem megkérdőjelezhető, ám az új szezonok bizonytalansága miatt a továbbfejlesztéseik elakadhatnak. És ez a legfontosabb különbség a két játékgyártó jövőjével kapcsolatban, hiszen amitől igazán lehetőség van az ilyen típusú cégek növekedésére, az a folyamatos fejlesztés, a játékok megújulása, frissítése. A sport oldaláról viszont ez most nehezen tervezhető. Kérdés ugyanis, hogy mikor indulnak újra a bajnokságok. Lesz-e szeptembertől új szezon a futballban, kosárlabdában vagy az amerikai fociban? Amíg ezeket a kérdéseket nem tudjuk megválaszolni, addig az EA Sports tervezői is jelentős hátrányban vannak a stratégiai vagy szórakoztató játékok fejlesztésével szemben.

A vegyes várakozás gyakorlatilag azonnal éreztette hatását a tőzsdei kereskedésben is, hiszen a gyorsjelentést követő napon az EA 3,5 százalékot esett, miközben az Activision 6 százaléknál is nagyobb mértékben emelkedett.

Ha az idei évet nézzük, egyértelmű együtt mozgás látható a két cég árfolyama között, az előbb említett irányváltás mégis jelentős különbségeket okoz az idén elért hozamokban. Nem kérdés, hogy a szektor helyzete ebben az időszakban jó, és ha ebben a szemeszterben már nem igazán várható az iskolások visszatérése az osztálytermekbe, ráadásul a nyaralásokra és táborokra is sokkal korlátozottabb lehetőségek lesznek, akkor ez nem is fog változni szeptemberig.

Nincs tehát más dolgunk, mint ránézni a gyerekünk számítógépének képernyőjére, és ha egy puskacső végét látjuk, akkor az Activision mellett, ha pedig egy labdát veszünk észre, akkor az EA mellett lehet érdemes letenni a voksunkat.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.