Két fiatal munkanélküli, Brian Chesky és Joe Gebbia 2007-ben San Franciscóban éppen azon gondolkodott, hogyan keresheti meg a pénzt a havi rezsire, amikor felfigyeltek rá, hogy egy nagyszabású konferencia miatt a város minden szállodája tele van. Vásároltak három matracot (air bed), és a nappaliban a földre helyezve meghirdették Air Bed and Breakfast szlogennel. Miután éjszakánként 80 dollárért sikerült kiadni napokon keresztül, megszületett az évszázad egyik legnagyobb ötlete a turizmusban. Habár a siker útján még számos buktatóval kellett megküzdeniük az alapítóknak, 2009-ben bejegyezték az airbnb.com-ot, és 2010-ben megkapták az első igazán jelentős közösségi finanszírozási tételt, 7,2 millió dollárt. Innen már töretlen növekedés és fejlődés tapasztalható. 2017-ben már 65 ezer városban van jelen a cég, és 3 milliónál több szállást ajánl az oldalán. Ezzel egyébként nagyobb a kínálata, mint a három legnagyobb szállodaláncnak (Marriott, Hilton, IHG) együttvéve.
A sikerek 2019 év végi csúcsán 150 milliónál is több előfizetővel és 7 millió feletti szálláskínálattal rendelkeztek, ennek köszönhetően a vállalat értékelése meghaladta a 30 milliárd dollárt. 2019-ben egy átlagos napon 2 millió ember tartózkodott Airbnb-szálláson szerte a világban.
Ezt követően kitört a koronavírus-járvány, amely gyakorlatilag a földbe döngölte a turizmus teljes iparágát. Az első kilenc hónapban az Airbnb bevétele 2,5 milliárd dollár volt, ami a tavalyi értéknek mindössze a 40 százaléka. Ebben az időszakban a veszteség 323 millió dollár volt, de pozitívumként értékelhető, hogy a harmadik negyedévben már 219 milliós nyereség került a könyvekbe.
Mindenesetre ebben a környezetben mindenki számára kicsit optimistának tűnt, amikor a cég bejelentette, hogy még idén véghezvinné a tőzsdei bevezetést, amelyet először tavaly decemberben kezdtek el tervezni. Annak ellenére, hogy a vállalat idei évéről nem sok jót lehet elmondani, a tőzsdei hangulat éppen ellenkező irányba terelte a menedzsment tagjait. Az amerikai indexek újabb és újabb rekordokat döntenek, és a befektetői hangulat nem sokat veszített optimizmusából a vakcinával kapcsolatos jó hírek okán. Ezt a látványos hullámot szeretné meglovagolni az Airbnb is, és ha megnézzük az idei tőzsdei bevezetéseket, akkor mindenképpen jól jöhetnek ki belőle.
Az idei legfontosabb 100 tőzsdei bevezetésből (az IPOcoops.com adatai szerint) több mint 50 esetben 20 százalékot meghaladó drágulás jött a bevezetés után, volt húsznál is több cég, amelynek értéke több mint a duplájára emelkedett, és mindössze 12 esetben fordult elő, hogy az árfolyam több mint 10 százalékkal esett a bevezetéshez képest.
A héten megjelent árazás tovább erősíti azt, hogy az Airbnb tizenkilencre is lapot húzott. A továbbra is csak éledező turizmusban érdekelt cég 44 és 50 dollár közé helyezi a kibocsátáskori részvényárat, amivel a cég kapitalizációja 35 milliárd dollár lenne. Ez meghaladja az idei év elején kalkulált 31 milliárd dolláros értéket, és közel duplája az elemzők által áprilisban becsült 18 milliárdos vállalati értéknek.
Ennek ellenére igazat kell adni a cég vezetőinek, hiszen a jelenlegi hangulatban nehezen elképzelhető, hogy akár ilyen áron is ne kelne el könnyen a teljes részvénycsomag, és még arra is jó esély mutatkozik, hogy a bevezetést követően az első időszak az árfolyam emelkedéséről szól majd. A befektetők továbbra is egyértelműen a távoli jövőt árazzák, amikor már nem lesz járvány, és minden visszatérhet a korábbihoz hasonló, normális kerékvágásba. Ebben az Airbnb is minden bizonnyal egy jól prosperáló cég lehet.
Hosszú távon nehéz kijelenteni, hogy a cég valós értéke ennél lehet-e sokkal több a továbbra is bizonytalan szektorban, de rövid távon, a kezdeti lendületet és lelkesedést meglovagolva könnyen válhat jó befektetéssé az Airbnb hamarosan piacra kerülő részvénye.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.