A járvány dacára különösebb megrázkódtatás nem érte a Rába piacait tavaly az év utolsó három hónapjában, így folytatódhatott a harmadik negyedévben megkezdődött kilábalás – mondta a Világgazdaságnak a győri holding tevékenységét nyomon követő Rátkai Orsolya, az OTP Bank részvényelemzője. A járműgyártó konszern bevételei hozzávetőlegesen 10 százalékkal, 10,7 milliárd forintra eshettek vissza az előző év azonos időszakához mérten. Az elemző várakozásai szerint a bevételből 3,1 milliárd forint belföldről, 7,6 milliárd forint pedig exportból származhatott.
Ha a Rábának sikerült fenntartania a tavalyi első és harmadik negyedévben elért bruttó marzsot, akkor a 2,1 milliárd forint körüli bruttó eredmény már csak hajszállal, pontosabban 38 millió forinttal, azaz 2 százalékkal maradhatott a bázis alatt. Az elemző várakozásai szerint a Rába negyedik negyedéves üzemi és adózott nyeresége elérhette a 459, illetve a 376 millió forintot, míg egy éve ezeken a sorokon 148, illetve 147 millió forint szerepelt. Az évzáró negyedévben a Rába egy részvényre jutó nettó profitja elérhette a 28 forintot. Emlékeztetőül érdemes megjegyezni, hogy 2020 harmadik negyedévében a győriek 8,6 milliárd forintos forgalomról és nettó 267 millió forint veszteségről számoltak be. Összességében a 2020-as évet mintegy 580 millió forint üzemi veszteséggel, illetve 1,7-1,8 milliárdos adózott veszteséggel zárhatja a Rába.
A közeljövőt tekintve a kilátások javulására számít Rátkai Orsolya, szerinte az oltási kampányok beindulása vízválasztó a járvány további kezelését illetően, és jelentősen növeli annak az esélyét, hogy a gazdasági kilábalás a Rába főbb piacain is megkezdődik. A tavalyi negyedik negyedévben az Európai Unióban nőtt a nehézgépjármű-eladások száma az előző három hónaphoz képest, bár a dinamika enyhén lassult. Éves összevetésben a teherautók piacán ez azt jelenti, hogy 2020 negyedik negyedévében stagnált a piac, míg a buszok esetében 1 százalékos csökkenés volt. Az év egészét tekintve azonban szomorú a kép, a közepes és nehéz új tehergépjárművek uniós piaca 25 százalékkal zsugorodott, míg a buszoknál 20 százalékos csökkenést mértek.
A nagyobb konkurensek közül a Volvo már közzétette a számait, náluk éves szinten 23 százalékkal esett vissza az értékesített tehergépjárművek száma Európában, és 28 százalékkal globálisan, ám a negyedik negyedévben már stagnáltak az értékesítései éves bázison. Ami igazán optimizmusra adhat okot, az az európai megrendelések alakulása volt a Volvónál. Októbertől december végéig 46 százalékos volt itt a bővülés 2019 negyedik negyedévéhez mérten. Meg is emelte az európai tehergépjármű-piaci értékesítésre kiadott idei előrejelzését a cég, a korábbi 240 ezerről 290 ezer járműre. A Volvo egyébként az építőipari gépek piacán is fontos szereplő, és itt is igen kedvezően alakultak a negyedik negyedévi megrendelési adatok. A Rábának ugyan nincs ilyen divíziója, ám ha pörögnek az építkezések, az a teherautó-rendelések szempontjából sem közömbös.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.