Pénz- és tőkepiac

Áruszállítás sofőrök nélkül

Újabb céggel gyarapodott az önvezető technológiát fejlesztő járműipari vállalatok tőzsdei konvoja. A TuSimple német, svéd, amerikai és kínai hátszéllel érkezett meg a Nasdaqra.

A kaliforniai San Diegó-i székhelyű TuSimple is megjelent részvényeivel a Nasdaqon. A 2015-ben alapított startup előzőleg azzal vonta magára a figyelmet, hogy vizsgálat indult ellene kínai kötődése miatt, végül azonban Washington nem gördített akadályokat a technológiai vállalat hangsúlyosabb amerikai szerepvállalása elé.

Részvényét kerek 40 dollárra árazták be, a 35-39 dolláros kínálati sáv felső szélét egy dollárral megtoldva.

Összesen 33,8 millió részvényt vittek a piacra, ebből 6,3 milliót az egyik meg nem nevezett befektetőjük tett pénzzé. A csütörtöki nyitó ár alapján a TuSimple piaci kapitalizációja elérte a 8,54 milliárd dollárt. A társaság az első kereskedési napján lendületet is vett, de az nem tartott sokáig: eljutott 41,5 dollárig, hogy onnan 32,1 dollárig tolasson vissza. Ott aztán lendületet vett, végül 7,7 százalékos mínuszban, 36,9 dolláron zárta a napot.

Fotó: AFP

Mindez a legkevésbé sem csüggesztette szakmai tulajdonosokat, őket az a teljesítmény érdekli, ami kipréselhető a vállalat svéd-német-kínai-amerikai fejlesztői csapatából. Márpedig eddig az ígéretek domináltak, a vizsgaidőszak a negyedik negyedévben érkezik el, a TuSimple akkor mutatja be élesben az amerikai szabványoknak megfelelő kamionvezérlési technológiáját. A cég mögött állók számára az időtényező rendkívül fontos, ők fél szemmel a Teslára figyelnek, amelynek Semi nevű elektromos hajtású, önvezető kamionját elvileg az idén már tényleg gyártani kellene, ha már a 2019-es első céldátumot törölték.

Csakhogy a Teslánál a szokásos csúszás miatt sorozatgyártás leghamarabb jövőre tehető, amit az akkucella ellátás bizonytalanságával magyarázott egy Twitter-üzenetében, vélhetően a monstrumokat már a forradalmian új akkupakkok hajtják majd az országúton raktárbázistól raktárbázisig.

A 4. szintű önvezetéshez (L4) szükséges engedélyt várhatóan a Semi kapja meg elsőként.

A kereszteződések ás gyalogosforgalom nélküli sztrádákon a technológiának viszonylag könnyű dolga lesz, a járműveket elképesztő mennyiségű szenzorral szerelik fel, ezek és az optikai felismerő rendszer segít abban, hogy az irányítást a sofőrtől átvevő szoftver eligazodjon a rendelkezésére álló nagy felbontású térképen és persze a fizikai valóságban.

A TuSimple is az L4-es kategóriára nevezett be, a Reuters cég közeli forrása szerint kamionjaik a kaliforniai Long Beach kikötőjéből a floridai Jacksonville-ig végig sztrádán tennék meg az utat a 2022-őt követő hosszú távú tesztüzem során. Ehhez 36 órára lesz csak szükségük, fele annyira sem, mintha sofőrre bíznák a szállítmányt.

Maga a technológia durva számítások szerint harmadával növeli meg a kamionok alapárát.

A TuSimple maga kamiont nem gyárt majd, nem is kell, hiszen részvényese mind a Traton – amely a Volkswagen csoporthoz tartozik és az MAN és Scania márkák birtokosa –, mind az amerikai Navistar, amelyet épp a Traton vásárolt meg 3,7 milliárd dollárért tavaly novemberben. Logisztikai oldalról a szakmai támogatás a UPS futárcégtől érkezik, amely maga is részvényes. A TuSimple egyelőre viszi a pénzt: bár tavaly 1,8 millió dollárra duplázta meg bevételét, ehhez a 2019-es 145 milliós után 199 milliós veszteség kapcsolódott.

Repülőrajtot vett a Coinbase a Nasdaqon

A piacvezető amerikai kriptotőzsde-üzemeltető, a Coinbase hagyományos parkettre történt dicsőséges szerdai bevonulása az eddigi legjelentősebb lépés a digitális devizák tömeges elfogadottsága felé.

 

Traton Tesla Semi Navistar TuSimple önvezető kamion
Kapcsolódó cikkek