BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Ázsiai kistigrisek debütálnak New Yorkban

A legnagyobb vietnámi autógyártó és a piacvezető délkelet-ázsiai fuvarcég részvényeivel gyarapodik a New York-i börzék kínálata.

Kerülőúton veszi be New Yorkot Délkelet-Ázsia legnagyobb startupja, a Grab. A szingapúri székhelyű, főként fuvarmegosztással és házhoz szállítással foglalkozó vállalat az amerikai Altimeter Capital befektetési társaság által alapított és a Nasdaqon jegyzett Altimeter Growth Corp. (AGC) nevű, speciális célú akvizíciós társaságon (SPAC) keresztül jelenne meg az elektronikus kereskedési platformon. Az AGC gyakorlatilag tevékenység nélküli biankó vállalat, amelyet kifejezetten akvizíciós célra tartogatnak. Ebbe „költözik be” a Grab, megspórolva a bevezetéssel járó adminisztrációt, a hosszan elhúzódó, szigorú engedélyezési folyamatot és annak költségeit.

Az AGC és a Grab egybeolvadásáról szóló szerződést tegnap aláírták – tudta meg a Reuters. A Grab bevonulása még meg sem történt, de máris sikeresnek mondható, mivel ázsiai és amerikai befektetők vállalták, hogy 4 milliárd dollárt tolnak a vállalatba. Köztük a Temáseket, a BlackRockot, a Fidelity Internationalt és a Janus Hendersont említették név szerint, de a technológiai startupok felfuttatásában finanszírozói oldalról hiperaktív japán SoftBank, illetve a Grabben korábban részesedést szerző kínai rivális, a Didi Chuxing is jól jár az ügylettel. A Grabet tavaly év végén 16 milliárd dollárra értékelték, ám most már 40 milliárdos kapitalizációt sem tartanak kizártnak a szakértők.

A Grab a friss forrást hazaviszi, és legnagyobb piacán, Indonéziában fekteti be, hogy erősítse pozícióit helyi riválisával, a Gojekkel szemben. Ez utóbbi nagyot húzott azzal, hogy az idén fúzióra lépett a 276 milliós ország piacvezető e-kereskedelmi vállalatával, a Tokopediával, miután a Gojek–Grab összeolvadási terve füstbe ment. A 2012-ben alapított Grab a régióból 2018-ban kivonult Uber tevékenységének átvételével nőtt nagyra, jelenleg nyolc ország 398 városában szolgáltat, 650 millió fős piacon dolgozik. A személy- és áruszállítás, ételek házhoz szállítása mellett fintech szolgáltatásokat is nyújt, épp most indítja útjára biztosítói üzletágát. Regisztrált ügyfeleinek száma eléri a 214 milliót.

New Yorkban parkolna le Délkelet-Ázsia egyik feltörekvő csillaga, a Vingroup csoporthoz tartozó VinFast is. A legnagyobb vietnámi autógyártó 3 milliárd dollár bevételre számít részvényeinek eladásából, az elsődleges kibocsátásra még ebben a negyedévben sor kerülhet – írja a Bloomberg. A cég piaci kapitalizációját szakértők 50 milliárd dollárra becsülik. Ez lenne az első Amerikában jegyzett vietnámi cég, egyben a legnagyobb kibocsátás az építőipari Vinhomes 2018-as hanoi, 1,4 milliárd dolláros bevezetése óta. A VinFast IPO-jának méretéről és pontos időzítéséről nincs több információ.

A legnagyobb magánkézben lévő vietnámi magánvállalatnak számító a Vingroup leányát 2017 júniusában alapította a multimilliárdos befektető, Pham Nhat Vuong. A VinFast azóta villámkarriert futott be elegáns limuzinjaival és városi terepjáróival (SUV), amelyekbe BMW-licenc alapján helyben gyártott motorokat szerelnek. A társaság még az idén piacra lép nagy teljesítményű elektromos luxusmodelljeivel, amelyekre eddig helyben több mint háromezer előrendelést vettek fel. A VinFast jövőre már Észak-Amerikába és Európába is exportálná villanyautóit, emellett gyártóbázis kiépítését tervezi az Egyesült Államokban. A friss források a fejlesztések mellett ennek a finanszírozásához kellenének. A vállalat felfuttatását 2017-ben James DeLucára bízták, aki nagy név a szakmában, korábban a General Motors globális gyártásért felelős alelnöke volt.

A VinFast

3

milliárd dollárra tehet szert az IPO-val

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.