Tízmilliárd dollár friss forrást sepert be a kínai Meituan részvényeladással és átváltható kötvények kibocsátásával. A Tencent Holdings internetes óriáshoz kötődő, étel házhoz szállításával hatalmasra nőtt vállalat három évvel ezelőtti tőzsdei megjelenésekor ennek csupán a felét zsebelte be, hogy dinamikus terjeszkedési programját finanszírozza. A tízmilliárdból 6,6 milliárd a hétfői záróárhoz képest 5,3 százalékos diszkonttal értékesített részvényekből származott, a Tencent 400 millió dollár készpénzt tolt be, hárommilliárdért zérókuponos részvényre váltható kötvényeket értékesítettek. Bár a remélt összeg az utolsó centig bejött, a pénzügyi manőver nem lelkesítette fel a piacot, a Meituan árfolyama február közepe óta 36 százalékot esett Hongkongban, ebből kedden 1,4 százalékot tudott lefaragni, ezzel a kapitalizációja 222 milliárd amerikai dollárra rúg.
Az időközben az alaptevékenységét egyéb, többnyire pénzelnyelő szolgáltatásokkal bővítő Meituan célja, hogy az e-kereskedelmi piacon, azon belül is az online élelmiszer-rendeléseknél az Alibabának erős konkurenciát állítson, de a Reuters elemzői szerint ez nem kecsegtet gyors sikerrel. Jut a pénzből a raktározási és a szállítási technológia fejlesztésére is, a cég önvezető járművek és drónok szolgálatba állításával csökkentené a munkaerőköltségeit. Robotjárműveik tesztelése Pekingben folyik, tavaly 35 ezer fuvart teljesítettek a guruló komódra hasonlító járműveik. Kell valamit kezdeniük az amerikai Groupon módszerére hajazó közösségi vásárlási platformjukkal, a Meituan Selecttel, mert egyelőre a sok vásárló csoportba szervezésével olcsóbban beszerezhető termékekre építő szolgáltatásuk nagy lángon égeti a pénzt. Itt nem oszt, nem szoroz az a 230 ezer dolláros bírság, amelyet az árakkal való trükközés miatt egy hónapja egységesen kapott a piac öt vezető szereplője a szakhatóságtól, ám azt jelzi, hogy Peking komolyan veszi a fogyasztóvédelmet.
Vang Hszing alapító-vezérigazgató szerint a csoportos vásárlás az e-kereskedelem dinamikusan fejlődő ága, noha Kínában még gyermekcipőben jár. A közösségi vásárlás főként a vidéken élő idősek körében igen népszerű, a szolgáltatás összforgalma a tavalyi 12 milliárd dollárról 2025-re 215 milliárd dollárra bővülhet a Bernstein elemzői szerint. A Meituan 300-400 millió felhasználó elérésével lenne elégedett, és itt is piacvezető szerepre tör.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.