Pénz- és tőkepiac

Meglepően jó eredményekkel rukkolt ki a detroiti trió

Miután a Ford részvényei a múlt héten nagyot estek a csiphiány hatásának részletezése miatt, a Stellantis és a GM vezetői kerülték a témát.

Ritkán fordul elő, hogy egy cég kétszer akkora egy részvényre jutó adózatlan korrigált profitot (EPS) ér el, mint amire az elemzők számítanak, most viszont a General Motors (GM) pontosan ezt tette.

A konszenzus által becsült 1,04 dollárral szemben ugyanis 2,25 dollár került a beszámoló alsó sorába, és mindezt úgy érte el a GM, hogy forgalma mindössze 32, 5 milliárd dollár volt, azaz 200 millió dollárral kevesebb, mint amivel a konszenzus számolt. Egy éve a cég adózás előtti EPS-e ugyanakkor még alig érte el a 62 centet.

Megerősítette az észak-amerikai autógyártó, hogy éves szinten a csiphiány negatív hatását is bekalkulálva 10-11 milliárd dolláros bruttó nyereséget vár. Mary Barra vezérigazgató szerint a nehézségek nem fognak ki csapatán és az eső fél évben 5,5 milliárd dollárra duzzad a cége adózás előtti nyeresége.

A GM részvények 4 százalékos emelkedéssel reagáltak a hírre.

Dinamikus pro forma növekedéssel zárta első negyedévét a Stellantis – közölte délelőtt az olasz-francia-amerikai autógyártó. Richard Palmer pénzügyi vezérigazgató-helyettes kiemelte, hogy az iparágat világszerte sújtó félvezetőhiány időszakában sikerült az értékesített volument növelni, és ez ráadásul még csak az árazás rovására sem ment.

A pro forma számítás egyébként azért szükséges, mert a Fiat-Chrysler és a PSA egyesüléséből csupán január 17-én jött létre a Stellantis multinacionális konszern, ezért a tavalyi első negyedév adatait, illetve az idei év első 16 napját úgy vették figyelembe, mintha a fúzióra 2020. január elsején került volna sor.

Minderre tekintettel éves összevetésben az eladott autók száma 11 százalékkal, 1 567 000 darabra emelkedett, a társaság bevételei pedig 14 százalékkal, 37 milliárd euróra gyarapodtak, így a társaság megvédte kedvező piaci pozícióját Európában, illetve Dél-Amerikában is. Az öreg kontinensen részesedése 150 bázisponttal, 23,6 százalékra, míg az amerikai földrész déli felén nem kevesebb, mint 530 bázisponttal, 22,2 százalékra nőtt.

Fotó: JEFF KOWALSKY / AFP

A cég részvényei a gyorsjelentés közzétételét követően annak ellenére drágultak Párizsban 1,4 százalékkal napközben, hogy Carlos Tavares vezérigazgató szerint a csiphiány következményei még egy darabig súlyosbodni fognak, és még jövőre is akadozhat a termelés. Bár az is igaz, hogy az EU által kitűzött szén-dioxid-kibocsátási célok teljesítése kapcsán viszont optimistán nyilatkozott, úgy vélte, idén már önerőből is eléri a cégcsoport a kívánt 95 gramm/kilométeres szintet, nem kell többé a Teslától kreditpontokat vásárolniuk, ami egyrészt azt jelenti, hogy felpörgetik az e-autó-gyártást, másrészt ebben az évben megtakarítanak nagyjából 1 milliárd eurót.

A Ford esetében a vártnál jobb eredmény dacára sem voltak ilyen megértők a múlt héten a befektetők, amikor a menedzsment őszintén közölte, hogy 1,1 millió darabbal kevesebb autót tudnak előállítani 2021-ben a csipkrízis miatt, azaz búcsút mondhatnak a komplett második negyedévi termelés mintegy felének.

Több mint 9 százalékkal zuhant a részvények jegyzése egyetlen nap alatt, persze hozzá kell tenni, hogy az említett gyártáskimaradás mintegy 2,5 milliárd dolláros, azaz 30 százalékos mínuszt jelent idén üzemieredmény-szinten.

A detroiti óriás a piac által várt egy részvényre jutó nettó nyereség (ESP) négyszeresét, 89 dollárcentet gazdálkodott ki az első negyedévben, a 32,23 milliárd dolláros bevételi várakozással szemben meg 33,6 milliárd dolláros forgalmat ért el. A Ford első embere, John Lawler a meglepően jó eredményeket a költségcsökkentéssel, a drágább modellekre indított akciókkal, valamint a csoporthoz tartozó Ford Credit magasabb profitjával magyarázta. A társaság részvényei a sokkot azóta sem igazán heverték ki, ma például 11,4 dollár körül kezdték a kereskedést.

Azóta amúgy rendelkezésre állnak már a Ford áprilisi értékesítési adatai is, melyek szerint 2020 negyedik hónapjához mérten a volumen 57 százalékkal nőtt, ám a drágább kisteherautókból és SUV-okból 70 százalékkal többet adtak el, mint 1 éve. Ellentmondásosan alakult viszont az e-autók értékesítése a cégnél, mivel összességében 262 százalékkal, 11 172 gépkocsira nőtt, ellenben a zászlóshajó Ford Mustang Mach-ből csupán 1951-et adtak el, miután márciusban 2637, februárban pedig 3739 darab kelt el.

Ford General Motors GM Stellantis
Kapcsolódó cikkek