A Wizz Air további újabb veszteségekre figyelmeztet
A Wizz Air továbbra is veszteséges maradhat a világgazdaság vártnál lassúbb kilábalása miatt – figyelmeztetett tegnap a diszkont-légitársaság az előző évet lezáró gyorsjelentése közzétételekor. Váradi József vezérigazgató úgy véli, a cég április elsején megkezdett 2021–2022-es üzleti évében sem tud nyereséget termelni, vagyis egy újabb úgynevezett átmeneti évet zárhat majd a vállalat, hacsak a korlátozások enyhítésével a kormányok nem kapcsolnak magasabb sebességi fokozatba.
A londoni tőzsdén jegyzett magyar társaság éves nettó vesztesége elérte az 576 millió eurót, pedig az azt megelőző évben még 281 millió eurós nyereséget termelt. A korrigált eredménye az előző évi 345 millió eurós nyereségből 482 millió eurós veszteségbe fordult.
A fapados szolgáltató által szállított utasok száma a negyedére, 10 millióra esett vissza, és a légicégeknél árgus szemmel figyelt utaskilométer (ASK) 64 százalékkal zsugorodott, így nem csoda, hogy a cég árbevétele 73 százalékkal, 739 millió euróra csökkent. Azon belül a menetjegy-értékesítésből befolyt bevétel 78 százalékkal, 326 millió euróra apadt.
Figyelemre méltó ugyanakkor, hogy a Wizz Air a teljes tisztított működési költségét sikeresen szorította vissza, méghozzá több mint 50 százalékkal, 1,17 milliárd euróra. Ráadásul ezt a megtakarítást úgy érte el, hogy megőrizte a munkavállalók 80 százalékát, és a március 31-i adatok szerint a légitársaság által üzemeltetett repülőgépek száma 16 darabbal, 137-re növekedett.
Még mindig magas a vállalat készpénzállománya, sőt még nőtt is, hiszen kevéssel meghaladja az 1,6 milliárd eurót, pedig egy évvel korábban még mintegy 100 millió euróval kevesebb volt. Ez a meglepő „gazdagodás” azzal függhet össze, hogy a menedzsment tájékoztatása szerint a nagyjából 433 millió eurót kitevő, három hónapnál hosszabb időre lekötött betéteket nem készpénzként tartják nyilván. Az utolsó negyedévben 84 millió eurót égetett el a cég.
A Reuters által ultraolcsó légitársaságnak nevezett Wizz Air ebben a negyedévben a válság előtti kapacitása 30 százalékán repül, a százszázalékos kapacitás bevetése csak a 2022–23-as pénzügyi évben esedékes. Májusban amúgy összesen 832 ezren utaztak a lila-fehérben pompázó repülőkön, ami a tavaly májusi adatot 6,5-szer haladta meg, de meg sem közelítette a 2019-es számot.
Váradi József megtartotta optimista hozzáállását a hosszabb távú kilátásokat illetően, hiszen – mint mondta – ezután is szisztematikusan figyelik az új piaci lehetőségeket, az elmúlt 12 hónapban a flottafejlesztésekre és a hálózatépítésre költött befektetéseik pedig hamarosan termőre fordulnak.
A Wizz Air részvényei a londoni tőzsdén 1,3 százalékkal, 48 font közelébe gyengültek a jelentés közzététele után. Az elmúlt 12 hónapban ellenben a társaság papírjai 40 százalékkal drágultak. Márciusban például – a tőzsdei bevezetés óta először – 55 font felett kereskedtek vele.
A cég részvényeire az elmúlt fél évben elemzést kiadó nyolc elemző közül hét vételre ajánlja a papírokat a Marketbeat összesítése szerint, az előretekintő célár 48,8 és 60 font között szóródik.


