Pénz- és tőkepiac

Visszavágynak a vikingek Amerikába

Újabb légitársaság szakosodik a transzatlanti utakra, a norvég Norse Atlantic Airways frissített tervei szerint nem karácsonykor, hanem csak jövő tavasztól indítja első járatait az Egyesült Államok nagyvárosaiba. Flotta, legénység, pénz van, a gépek megtöltéséhez partnereket keresnek.

A kiszámíthatatlan járványhelyzet miatti utazási korlátozásokra hivatkozva jövő tavaszra halasztotta startját a Norse Atlantic – jelentette be keddi tájékoztatóján Bjorn Tore Larsen alapító-vezérigazgató. Légitársasága Oslóból, Párizsból és Londonból repül első körben New Yorkba, Floridába és Los Angelesbe. Ráadásul fapados árakon, vagyis

a Norse gyakorlatilag épp a transzkontinentális járatain hatalmasat bukó és tavaly év végén csődvédelembe menekült Norwegian Air Shuttle örökébe lép.

Utóbbi tulajdonosai és a norvég kormány hathatós támogatásával rendezte sorait, 140-ről 45 darabosra szűkítette flottáját, amellyel a kontinens pár éve még harmadik legnagyobb fapadosa jelenleg Európa 77 városába indít járatokat, közte Budapestre. Az összeomlásából profitálni akaró Wizzair norvégiai offenzívája kudarccal végződött, így a skandináv piac és a mediterrán üdülőjáratok biztos bevételi forrást jelentenek majd a Norwegian számára.

Fotó: AFP

Az észak-amerikai piac újbóli meghódítása most a Norsére vár. Hogy mennyire lesz sikeres, az jövőre derül ki. Mindenesetre jó vagy rossz előjelnek egyaránt tekinthető, hogy a logisztikai téren nevet és vagyont szerzett Bjorn Tore Larsen alapító-főrészvényes mellé befektetőként beszállt az a Bjorn Kjos, aki a Norwegian öngyilkos tengerentúli terjeszkedési stratégiájáért volt felelős, valamint „tettestársa”, Bjorn Kise, akik vagy nem égették meg magukat eléggé, vagy okultak az elkövetett hibáikból. Színrelépésüket szarkasztikusan „B(j)orn again” címmel kommentálta a Reuters.

Az 53 éves Larsen márciusban alapította a Norsét, áprilisban már be is vezette részvényeit az oslói tőzsdére, a 20 koronáért eladott papírok most 18-at érnek. Májusban új részvények kibocsátásával pluszforráshoz jutottak, amit a flotta fejlesztésére és az indulás költségeire fordítanak. Az ír AerCap lízingcégtől bérbe vették azt a kilenc darab, közel 300 fő befogadóképességű Boeing 787 Dreamlinert, amit épp a Norwegian adott vissza. További hat Dreamline decemberben csatlakozik a flottához, ezeket a BOC Aviationtól bérlik.   

Az engedélyek beszerzése és a toborzás is jó ütemben halad. Utóbbit megkönnyíti, hogy a Norse szakított a szigorú norvég munkaügyi szabályok hatálya alól székhelyét Írországba átmentő Norwegian gyakorlatával, és

transzparens, számonkérhető körülményeket garantál a hozzá jelentkező dolgozóknak, képviselőjük pedig helyet kap az igazgatóságban is.

Larsen szerint a pandémia lecsengésével fokozódó utazási kedv teltházas járatokkal kecsegtet, a költséghatékonyságot pedig az üzemanyagtakarékos, környezetkímélő Dreamlinerek garantálják. A Norwegian 2019-ben például kétmillió utast szállított a New York-Európa útvonalon. A két norvég légitársaság közötti átfedés elvileg nincs, de elemzők szerint valamilyen szinten, például menetrendjeik egyeztetésével nyilván együttműködnek majd egymással. És másokkal is az óceán két partján, a Norse az optimális kihasználtság érdekében partneri tárgyalásokat folytat több légitársasággal – mondta Larsen nevek említése nélkül.

Holtidőben is jár a kényeztetés

Ázsia nagy légitársaságai eközben a korlátozások miatt szolgáltatásaikat nélkülözni kényszerülő törzsutasaik lojalitását próbálják ébren tartani. Bár a tehetős üzletemberek a járatok közönségének csupán öt százalékát adják, tőlük származik a bevételek 30 százaléka, ezért megbecsülésük kulcsfontosságú különösen azután, hogy a nemzetközi járatok 96 százalékát tartósan törölték a járvány miatt. A módszerek változatosak. Az ausztrál Qantas például prémium ügyfeleit luxusvacsorákon vendégeli meg, ahol sztárséfek főztjét kóstolhatják, de bortúrákat és wellness utakat is szerveznek kiemelt ügyfeleik számára. A Singapore Airlinesnál standard program a fürdőzés és a borkóstolás, emellett például fazekas és barista gyorstalpaló tanfolyamokat is hirdetnek. A hongkongi Cathay Pacific sajátmárkás életmód brandet hozott létre, amelynek exkluzív termékeit csak a kitüntetett utasaik számára teszik elérhetővé. A hűségkártyák felhasználási körének bővítése, a vásárlások leutazható kilométerekkel való premizálása is bevett módszer az ázsiai légitársaságok körében.

Norwegian Air Shuttle légitársaság fapadosok
Kapcsolódó cikkek