A darabszám alapján a világ jelenleg legnagyobb járműgyártójának számító Toyota rekordtempóról számolt be, ami a Japánon kívüli februári autógyártását és -értékesítését illeti. Korábban minden idők legerősebb termelési tervét tűzték ki a folyó negyedévre, azonban a csiphiány és a többi ismert körülmény közbeszólt, így legalább a második hónap 531 183 darabos gyártási teljesítménye és 620 360 darabos eladása vigasztalhatta a japánokat.

A kínai Great Wall autógyártó csoport 01 CAT elektomos hajtású modellje Európában is kedvező fogadtatásra találhat – Fotó: Isa Foltin

Mindkettő csúcs, előbbi 16, utóbbi 5,2 százalékkal múlta felül a bázisidőszakét. A hazai piacot is ideértve 884 528 legyártott és 774 860 eladott autó a Toyota mérlege, ám amíg a gyártás 11 százalékkal nőni tudott, addig az értékesítések 1,6 százalékkal visszaestek. Lehet, hogy a Toyotának az eredeti terveket ismét felül kell írnia, ezúttal a Sanghaj környékén támadó koronavírus-járvány miatt, amit drasztikus lezárásokkal akarnak megfékezni a kínai hatóságok a zéró tolerancia jegyében.

Ennek következtében viszont súlyos alkatrészhiány fenyeget, több üzem is kénytelen volt munkásait bentlakásos módszerrel megvédeni a fertőzéstől, bár ebben a termelés fenntartása mint szempont nagyobb szerepet játszott. A Toyota négy összeszerelő üzemmel, mintegy másfél millió darabos kapacitással rendelkezik Kínában, ezek közel ötödét adják a japán konszern teljes termelésének. A Tesla sanghaji, évi félmillió jármű gyártására méretezett Gigafactoryját is súlyosan érinti a járvány, a Reuters szerint négy napra le kell állniuk az utánpótlás hiánya miatt.

A General Motors (GM) sanghaji leányvállalatánál a földön, matracokon éjszakázó dolgozóktól várnak el másnap minőségi munkát, míg a GM és a Tesla fő beszállítója, az Aptiv kedden a tömeges tesztelések gyors lebonyolítása érdekében eleve szünnapot tartott, s így tett a Thyssenkrupp is. Kérdés, másnap hányan tudják felvenni a munkát. A Great Wall vezetőit azonban jelenleg a globális terjeszkedés terve tartja lázban. A kínai autógyártó párszor nekifutott már Európának, de silány minőségi mutatói miatt rendre lepattant róla.

A technikai fejlődés előrehaladtával újra elindítják offenzívájukat – hasonlóan a legnagyobb kínai autógyártóhoz, az MG márkával a vén kontinensre visszatérő SAIC-kal. A Great Wall tavaly negyedével, egymilliárd dollárra növelte a nyereségét úgy, hogy közben külföldi eladásait 142 százalékkal, 2,5 milliárdra növelte, odahaza pedig 25 százalékos pluszt ért el.

Legnagyobb külföldi piacán, Oroszországban duplázott, azonban ottani gyártókapacitását egyelőre hiába növelte szintén a kétszeresére, az oroszok vásárlóerejének drasztikus csökkenése komoly keresleti és kapacitáskihasználtsági problémákat vet fel, bár a kínaiak egyelőre bizakodnak, és terv szerint folytatják a termelést, hátha gyengíteni tudják a piacvezető és épp a kivonulás keserű piruláját kóstolgató Renault pozícióit.

A vietnámi VinFast elektromos SUV-ja a Tesla hasonló modelljének kétharmadába kerül majd 
Fotó: picture alliance

A Great Wall globális értékesítése elmarad a SAIC-étól és a Geelyétől, de mentségére szolgál, hogy az MG, illetve a Volvo márka mögé bújó riválisaival szemben ő nagy falként akar érvényesülni, ami marketingszempontból nem biztos, hogy nyerő húzás. Utóbbi viszont bízvást elmondható a VinFastról, amely a vietnámi autóipar zászlóvivőjeként kétmilliárd dolláros észak-karolinai gyárépítési tervről számolt be.

A cég elektromos hajtású buszokat és városi terepjárókat (SUV) és ezekhez akkumulátorokat tervez gyártani az Egyesült Államokban, a helyi piac igényeire szabva. Anyavállalata, a Vingroup a teljes beruházási keretet négymilliárd dollárra növelheti. Az építkezés az engedélyek birtokában még az idén megkezdődhet, és az évi 150 ezer villanyautó kibocsátására méretezett üzem 2024 júniusában kezdheti meg a termelést.

Joe Biden elnök is üdvözölte a hétezer munkahelyet teremtő beruházást, ami szerinte zöldre váltó gazdaságösztönző politikájuk működőképességét igazolja. A németországi gyárépítésben is gondolkodó VinFast kimondatlanul a Tesla piacára tör: a 63 ezer dolláros Model X-szel kompatibilisnek ígérkező VF8 sport e-SUV indulóárát 41 ezer dollárra lőtték be, ami már elgondolkodtató árelőnyt jelent.