Nagy mennyiségű cinket akarnak kiszállítani a londoni fémtőzsde (LME) által jóváhagyott ázsiai raktárakból a nyersanyag-kereskedők, köztük a piacot uraló Trafigura, ami a múlt havi kaotikus nikkel-kereskedelem után további aggodalmakat kelt a fémpiacon – írja piaci értesülései alapján a Reuters.

Fotó: JACOPO LANDI / AFP

A Trafigura szóvivője a hírügynökség megkeresésére csak annyit jegyzett meg, hogy " kereskedelmi tranzakciókat általában nem kommentálunk".

Mint ismert, az LME, azaz a világ legnagyobb fémpiaca március 8-án felfüggesztette a nikkel kereskedését, és több milliárd dollárnyi megbízást törölt, miután az árak néhány óra alatt több mint 50 százalékkal, tonnánként 100 000 dollár feletti rekordszintre szöktek.

Az acél galvanizálásához használt cinkkészlet az LME raktáraiban december óta 40 százalékkal, 127 675 tonnára csökkent. Ráadásul ezen a héten az LME adatai szerint 26 százalékról 65 százalékra nőtt a kereskedők által az LME raktáraiból kiszállítani kívánt cink aránya, ami gondot okozhat, hiszen ez teszi lehetővé a fizikai teljesítést. Gyors csökkenése pedig piaci áringadozást okozhat.

"Egyes piaci szereplők attól tartanak, hogy a cinkpiacon hasonló zavarok alakulhatnak ki, mint korábban a nikkelpiacon" – kommentálta a jelenséget Daniel Briesemann, a Commerzbank elemzője.

A kereskedők szerint a 145 éves tőzsdén kialakult alacsony likviditás szintén hozzájárulhat a cink kiszámíthatatlan ármozgásához, amelyet az LME által a nikkelfiaskó után bevezetett napi 15 százalékos árkorlátozásnak kellene megfékeznie.

A Trafigura azért hozza Ázsiából Európába a fémet, hogy pótolja a belga Nyrstar kieső termelését, amelyben többségi részesedéssel rendelkezik – árulták el cinkpiaci források. Mások szerint a cink azért hagyja el az LME rendszerét, mert jelentős a hiány a piacon, hiszen a termelők a rekordszintű áramárak miatt csökkentették a roppant energiaigényes termelést.

A probléma különösen akut Európában. Az LME európai raktárában tárolt 500 tonna cinkből mindössze 25 tonna áll a piac rendelkezésére. A fizikai fém felárai a földrészen a cinkkohók leépítése miatt ugrottak meg.

"Lehetséges, hogy a fém egy részét olyanok vonják ki a piacról, akik a jelenlegi prémiumot akarják kihasználni, vagy olyanok, akiknek kötelezettségvállalásaik vannak és szükségük van a fémre" - mondta Duncan Hobbs, a Concord Resources kutatási vezetője.

A Fastmarkets szerint a belga Antwerpen kikötőjében a különleges minőségű cink felára a tavaly októberi 170 dollárról tonnánként 460 dolláros rekordszintre ugrott, mielőtt a téli fűtési válság beindult volna. A referenciacink jegyzése pedig a múlt hónapban tonnánként 4896 dolláros rekordra ugrott.

A Shanghai Futures Exchange raktáraiban lévő cinkkészletek ezzel párhuzamosan idén ugyan megemelkedtek, de a logisztikai problémák miatt nem könnyű újra egyensúlyba hozni a piacot. "A rendkívül magas fuvardíjak, különösen a konténeres fuvardíjak ráadásul akadályozzák a fém áramlását egyik régióból a másikba" - tette hozzá Hobbs.