Története legerősebb negyedévét produkálta az A.P. Moeller-Maersk, a világ legnagyobb tőzsdén jegyzett tengeri szállítmányozási vállalata. A dánok maximálisan kihasználták a pandémiát követő gyors gazdasági visszapattanással megnyíló lehetőségeket, és a hirtelen fellépő konténer- és kapacitáshiányra és a dráguló üzemanyagokra hivatkozva alaposan felsrófolták szállítási tarifáikat. 

A Peterson Ltd. employee throws off a mooring line as the anchor handling tug supply ship Maersk Assister, operated by A.P. Moeller-Maersk A/S, prepares to depart from Aberdeen Harbour, operated by the Aberdeen Harbour Board, in Aberdeen, U.K., on Friday, Aug. 8, 2014. The oil and gas industry remains central to the debate on Scotland's independence ahead of the forthcoming Sept. 18 referendum. Photographer: Simon Dawson/Bloomberg via Getty Images 453483142
Fotó: Simon Dawson / Bloomberg via Getty Images

Ennek köszönhetően az időszakot 19,29 milliárd dolláros bevétellel zárták, ami 55 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbit. Üzemi szinten még markánsabb, 135 százalékos volt az előrelépés, az eredmény 7,27 milliárd dollárra szökött fel. És ez már tartalmazza az orosz–ukrán háború miatt a céget ért 718 millió dolláros veszteséget is. 

Mint ismert, a Maersk és a vele a globális piacvezető szerepért késhegyre menő harcot vívó olasz MSC az invázió elindítása után pár héttel már jelezte, hogy felhagy oroszországi és fehéroroszországi tevékenységével, s az élelmiszereken és segélyküldeményeken kívül más árut nem szállít ottani kikötőkbe. A Maersk a Global Ports Investments (GPI) nevű kikötőüzemeltető társaságban 30,75 százalékkal rendelkezik, ettől is megválik. A GPI hat orosz és két finnországi kikötőt működtet. A Maersknek Szentpétervárott van egy raktárbázisa és Novorosszijszkban egy hűtőháza, ezeket addig üzemelteti, míg vevőt nem talál rájuk.

A dánok árpolitikájában a háborús helyzet, a kivonulás sok változást nem okoz, azt a kereslet-kínálat határozza meg, ebben pedig az utóbbi szűkössége az irányadó mostanában.

Akaratlanul is Maersk a kezére játszik kínai szállításokat lelassító Covid-járvány, amire hivatkozva ismét igazítani lehet majd a fuvardíjakon.

Az idei konténerszállítási volumenükről szóló 2-4 százalék körüli bővülést felvázoló tervüket viszont az új világgazdasági helyzetre hivatkozva lefelé, mínusz egy–plusz egy százalék közé korrigálták. A konténerszállítási pluszigény tavaly globálisan 7,7 százalékos volt, az idei első negyedévben viszont 1,2 százalékkal csökkent éves összevetésben. 


A cég részvényesei 6 milliárd dollár osztalékhoz jutottak az első negyedévben, és a társaság félmilliárd dollár értékben vásárolt vissza részvényeket. A Maersk az idei évre szóló üzemieredmény-várakozását 30 milliárd dollárosra emelte, szabad készpénztermelését pedig 19 milliárd feletti összeg jellemezheti 2022-ben. Bejelentették, hogy a zöldüzemanyagokra való átállásuk felgyorsításával 2050 helyett már 2040-re elérhetik a karbonsemlegességet, ami a legnagyobb károsanyag-kibocsátó vállalatok közé sorolt Maersk esetében ambiciózus célnak számít. 

Ennek érdekében például 410 elektromos kamiont helyeznek forgalomba a kaliforniai kikötőkben. Erre, továbbá a be- és kirakodás felgyorsítására, kapacitásaik növelésére, fejlesztésekre a negyedévben a bázisidőszak kiadásának négyszeresét, 1,35 milliárd dollárt fordítottak.