A Volkswagen-csoport az első negyedév erős számaira alapozva kitart eredeti idei üzleti célkitűzései mellett, és a háború és a beszállítói nehézségek dacára a termelés felfutását várja a második fél évben, elsősorban a csipellátási problémák remélt jelentős enyhülésének következtében. A szerda reggel publikált gyorsjelentésükben ugyanakkor hozzáteszik, hogy 

a kínai Covid-járvány kezelésének elhúzódásával és negatív hatásaival egyelőre nem tudnak számolni, mint ahogy az orosz–ukrán háború hatásaival sem. 

27 January 2022, Saxony, Zwickau: An ID.5 stands in a light tunnel at the Volkswagen plant in Zwickau. At the turn of the year, production of the new ID.5 model began at the Saxon plant; it is the sixth pure electric vehicle to be manufactured here. Like the other models, the vehicle is based on the Modular Electric Toolkit. Volkswagen has converted the site, which employs around 9,000 people, into a purely electric vehicle factory at a cost of ∑1.2 billion and has now completed the transformation to an e-site. Photo: Hendrik Schmidt/dpa (Photo by HENDRIK SCHMIDT / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP)
Fotó: HENDRIK SCHMIDT / AFP

A Toyota mögött a világ második legnagyobb járműgyártójának számító német konszern 62,7 milliárd eurós árbevétellel zárta 2022 első három hónapját, ez szerény, 0,6 százalékos javulást jelent az egy évvel korábbi időszakéhoz képest. 

A cégcsoport teljesítményéről sokkal tetszetősebb képet fest az üzemi eredmény, amely 75 százalékos bővüléssel, 8,5 milliárd euróra szökött fel az egyszeri tételektől megszűrten. A konszern az idei évre 8 és 13 százalék közötti bővülésre számít a gépjármű-értékesítéseknél, míg üzemi profitmarzsát a 7–8,5 százalékos sávba várja, ami ágazati szinten erős eredménytermelő képességet jelent.

Az első negyedévben a járműgyártást számos ismert külső körülmény nehezítette, ennek következtében 11,9 százalékkal kevesebb, 2,044 millió autó készülhetett csak el a csoport üzemeiben. Az értékesített járművek száma 1,898 millió volt, ami 21,9 százalékos visszaesés az egy évvel korábbihoz viszonyítva.

Gyengébb termelési adatokat is hozhatott volna a negyedév, mivel nélkülözhetetlen vagy nehezen kiváltható alkatrészekkel bővül a hiánylista, elég a teljes német autógyártást kábelkötegekkel ellátó ukrajnai beszállítók háború miatti leállására gondolni. Herbert Diess vezérigazgató szerint viszont itt kamatozott a Volkswagen globális vállalati jellege, ugyanis az egyes üzemeik kisegítették egymást, a kábelkorbácsok hiánya miatt több napig elhúzódó kényszerleállásra ítélt gyáraikból a problémás, de az egymással kompatibilis alkatrészeket, mint a csipeket oda szállították, ahol épp azok hiánya lassította volna az autógyártást. 

Herbert Diess VW-vezérigazgató az amerikai piac egyik sztárjelöltjével, az elektromos ID.Buzz modellel Fotó: AFP

Diess megerősítette, hogy a negyedik negyedévben tőzsdére viszik luxus sportautó-divíziójukat, a Porschét. Az oroszországi energiaimport estleges leállítása, korlátozása is élénken foglalkoztatja a VW vezetését, és tesznek is a havária helyzet elkerüléséért. Legnagyobb gyártó komplexumukban, Wolfsburgban elrendelték az áram- és hőellátást biztosító, szenet és földgázt szimultán használó erőművük korszerűsítését, így azt alkalmasint tisztán szenes alapon is üzemeltetni tudják majd – a jelenleginél alacsonyabb károsanyag-kibocsátással. 

A legtöbb energiát a festőüzemeikben használják fel de ott is optimalizálni lehet a fogyasztást a VW-vezetése szerint. Nagy kérdés, hogy a beszállítóiknál miként tudnak megbirkózni ezzel a kihívással – tette hozzá Diess.

A konszern anyagiakat nem kímélve dolgozik az elektromos átálláson, ez azonban még nem nagyon látszik a gyártási darabszámokon. Az első negyedévben 99 ezer tisztán elektromos autót gyártottak, ez 5,2 százalékos részaránynak felel meg. A rátát 2022 egészét tekintve 7-8 százalékosra szeretnék feltornázni. 

Elsősorban az észak-amerikai piacra fókuszálnak, ahol 7,1 milliárd dolláros fejlesztési programot indítottak, hogy piaci részesedésüket az évtized végére tíz százalékosra növeljék az addigra 25 elektromos modellt felvonultató portfóliójuk révén, de Európában és Kínába is milliárdokat fordítanak a villanyautózás fejlesztésére. A VW árfolyama egyszázalékos sávban ténfergett a gyorsjelentés publikálását követően.