A döntés a gyártás mellett a szolgáltatásaikat is érinti – jelentette be csütörtökön a német ipari konglomerátum, az üzleti évének márciussal zárult második negyedévéről kiadott gyorsjelentésével párhuzamosan. Ebben a negyedévben a háború miatti közvetlen költségeik elérték a 600 millió eurót, s az összeg a továbbiakban csak gyarapodni fog. 

5510978 24.05.2018 A turbine rotor in a new shop on restoring gas turbine vanes of the Siemens Gas Turbines Technologies, a joint venture of Siemens AG and Silovyye Mashiny (Power Machines), which opened in the Gorelovo industrial area in the Leningrad Region. Alexander Galperin / Sputnik (Photo by Alexander Galperin / Sputnik / Sputnik via AFP)
Fotó: Alexander Galperin / Sputnik via AFP

A Siemens az inváziót követően első lépésként felfüggesztette oroszországi beruházásait és leállította az oda irányuló exportját. Roland Busch vezérigazgató közleményében jelezte, hogy csatlakoznak az orosz inváziót elítélő és az az ellen fellépő nemzetközi közösséghez, gondoskodnak a háromezer helyi dolgozójukról, és humanitárius támogatást nyújtanak a háborútól szenvedő ukránoknak. 

A Siemens vasútijármű-gyártó üzletága sínyli meg leginkább az oroszországi exitet, a nemzetközi szankciók betartása eddig 200 millió eurós bevételkiesést okozott a nagy sebességű szerelvényeket gyártó, üzemeltető és karbantartó oroszországi egységüknél. Ami a negyedév teljesítményét illeti, a Siemens a romló körülmények, a beszállítások nehézkessége és a háború miatti leírások következtében az egy évvel korábbi adózott nyereség felét tudta szállítani, ez 1,21 milliárd eurónak felel meg. 

Az igazsághoz tartozik, hogy a bázisidőszak nyereségét a Flender sebességváltó-gyártó eladásából származó 900 millió eurós tétel jelentősen megdobta. Az ipari részleg 1,78 milliárd eurós üzemi nyereséget produkált, ez 13 százalékkal marad el az egy évvel korábbitól, és jócskán a Refinitiv 2,39 milliárdról szóló elemzői konszenzusától.

Ugyanakkor az óriásvállalat nem panaszkodhat a forgalmára és megrendelésállományára: előbbi 7 százalékkal, 17,04 milliárd euróra bővült, utóbbi pedig 22 százalékot gyarapodott a bázisidőszakhoz viszonyítottan. A cégcsoport megerősítette idei bevételi tervét, ami 6 és 8 százalék közötti növekedést jelez, úgy látják, hogy a mobilitási területen elszenvedett bevételkieséseiket a többi üzletáguk kompenzálni tudja.