Vezető kaliforniai bortermelő céget vesz a francia LVMH – írja a a San Francisco Chronicle. A világ legnagyobb luxusipari vállalata már a Joseph Phelps Vineyards megszerzése előtt is három kaliforniai borászatot tartott portfóliójában. A felek nem közölték a vételárat. 

Joseph Phelps Vineyards California
Fotó: Joseph Phelps Vineyards


A Joseph Phelps Vineyards Kalifornia egyik legismertebb bortermelője, amely vörösborairól és különösen Insignia prémiummárkájáról ismert. A vállalat évente mintegy 750 ezer palack bort készít, az eladási áraik 250-től több ezer dollár terjednek, évjárattól függően. Becslések szerint a Joseph Phelps Vineyards tavaly mintegy 50 millió dolláros profitot termelt.

A felvásárlással az LVMH az Egyesült Államok idén 130 milliárd dollárosra becsült bor- és szeszesital piacán kívánja erősíteni pozícióit. Az új lendület rá is fér a luxuscég Moët Hennessy néven futó globális alkoholosital-szegmensére, hiszen az ellátási lánc szakadozása miatt az üzletág 2022 első negyedében mindössze 8 százalékkal nőtt, és így az LVMH egyetlen olyan részlege volt, amely nem ért el 10 százalék fölötti növekedést az előző év azonos időszakához mérten.

"Olyan nagyobb borászokat kerestünk, amelyek ugyanolyan elkötelezettek a minőség, a kézművesség és a vállalkozói szellem iránt, mint az LVMH, és ennek a Joseph Phelps által 1973-ban alapított cég mindenben megfelelt, mivel a méret, a márka, a termékkínálat és a minőség megfelelő kombinációjával rendelkezik ahhoz, hogy a Moët Hennessy portfólióját kiegészítse" – mondta Philippe Schaus, az üzletág elnök-vezérigazgatója.

Hátat fordítottak a befektetők a gyorsan növekvő luxuscégeknek

Isten áldja Amerikát, ott a vevőinket nem fenyegeti recesszió - tört ki Gildo Zegnából egy sajtóbeszélgetésen.

Schaus szerint az Egyesült Államokban az alacsonyabb árszegmensekben a kereslet enyhén visszaesett, a prémium termékek piaca azonban nagyon felpörgött. "A nyár erős lesz, az emberek utaznak és fogyasztanak" – tette hozzá. "Ősztől egészen más helyzetre számítunk, nehéz megjósolni az inflációt és az árakat".

Globálisan viszont nagyon erős lesz a cég második negyedéve, viszont egyre nagyobb gondot okoz a csúcskategóriás pezsgők hiánya – árulta el a CNBC-nek az üzletágvezető.

A Dom Perignon, a Krug és a többi drága italmárka iránt ugyanis olyannyira megugrott a kereslet a kiskereskedőknél és az éttermekben, hogy maga a természet korlátozza a készletek feltöltését, mivel limitált a kiváló minőségű szőlő mennyisége. A Dom Perignon ráadásul tíz évig érlelődik, mielőtt piacra dobnák - mondta Schaus.

Schaus kiemelte a cég új pezsgőmárkáját, a hivalkodóan aranyszínű palackokban árult Armand de Brignac-ot is, amely hamar kedvelt lett a japán éjszakai klubokban és a francia Riviérán is, sikere egyértelműen felülmúlja a cég várakozásait. A kínálat azonban az Armand de Brignac esetében is korlátozott.

Az LVMH részvényárfolyama csütörtökön délig 3 százalékkal, 570 euró alá gyengült, míg év eleje óta 22 százalékkal értékelődtek le.

Egy formabontó kaliforniai borászat

A Joseph Phelps pincészetet 1973-ban alapította Joseph Phelps coloradói építési vállalkozó, aki akkoriban költözött Kaliforniába. Phelps szerette a bort, különösen a francia borokat, és miután a cégével munkát kapott egy borászat építkezésén, úgy döntött, maga is szeretne egy pincészetet. Megvásárolt egy 670 hektáros szarvasmarhatelepet St. Helena keleti részén, a Spring Valley nevű területen, amely ma is a cég székhelyéül szolgál.

Már Joseph Phelps korai borai is jelentősen eltértek a Napa-völgyi borászat konvencióitól. Ugyanis a franciaországi Rhone-völgyből származó Syrah szőlőfajtát ültettek, amelyből akkoriban ritkán készítettek fajtabort. Az Insignia pedig a bordeaux-i szőlőfajták – köztük Cabernet Sauvignon, Merlot, Cabernet Franc, Petit Verdot és Malbec – első amerikai házasítása volt. Mindkét termék ikonikus a borkedvelők körében.

A 90-es években Phelps terjeszkedett Sonoma megyében, és két szőlőültetvényt telepített be a terület nyugati szélén Pinot Noir és Chardonnay fajtákkal, azaz a franciaországi Burgundia hagyományos szőlőfajtáival. Bár akkoriban még nem bizonyított, ez a tengerparti terület – amely nemrég kapta meg a West Sonoma Coast nevet –, azóta Kalifornia egyik legelismertebb, burgunditermelő borvidékévé vált. Phelps tehát ismét megelőzte a korát.

Phelps 2015-ben bekövetkezett halála óta örökösei, köztük fia, Bill Phelps irányítja a borászatot.