A nem realizált devizaárfolyam-veszteségek, a külső zavarok, például menetrendváltozások költségei és az alacsonyabb kihasználtság, valamint a különösen áprilisban és májusban tapasztalt árképzési környezet együttesen előreláthatóan 285 millió eurós működési veszteséghez vezetnek a Wizz Air 2023-as üzleti évének június végén lezárt első negyedében, a nettó veszteség pedig – beleértve az devizaárfolyam-veszteségeket is –  elérhette a 450 millió eurót – derül ki a légitársaság frissített előrejelzéséből. A Bloomberg által megkérdezett elemzők „csak” 187 millió eurós nettó veszteséget vártak. Magát a gyorsjelentést július 27-én teszik közzé.

Warsaw,,Frederic,Chopin,Warszawa,Intl,Airport,(epwa),/,Poland,- Warsaw, Frederic Chopin Warszawa Intl Airport (EPWA) / Poland - 30.03.2018: Wizz Air A320 Jet Engine
Fotó: Shutterstock


A magyar hátterű fapados légitársaság elérhető utaskilométere (ASK) az időszak során a koronavírus-járvány kirobbanása előtti, azaz három évvel ezelőtti bázishoz mérten 30 százalékkal nőtt, és a negyedéven belül is folyamatosan emelkedő tendenciát mutatott, mivel a legtöbb korlátozás március és május között szűnt meg, illetve az ukrajnai háborúval kapcsolatos kapacitásátcsoportosítás a negyedév során fokozatosan kezdett érvénybe lépni.

Az elérhető utaskilométerre eső bevételek (RASK) azonban a negyedévben 10 százalékkal csökkentek. A nettó viteldíjak ugyanis nagyjából a bázis szintjén maradtak, ám a kihasználtsági tényező 9 százalékponttal, 85 százalékra romlott. A RASK amúgy hónapról hónapra javult, míg áprilisban és májusban 14 százalékos volt a lemaradás, júniusban már éppen csak 1,5 százalékot mutatott az akkor már a referencia-időszakét 6 százalékkal felülmúló nettó viteldíjaknak köszönhetően. Míg a kiegészítő bevételek 14 százalékkal nőttek, a jegyárak átlagosan 12 százalékkal estek vissza.

Az utaskilométerre eső költségen (CASK) belül az üzemanyag-ráfordítás 94 százalékkal ugrott meg, míg az üzemanyag nélküli CASK az alacsonyabb kihasználtság nyomán 16 százalékkal hízott. A társaság nemrég jelentette be, hogy a 2024-es pénzügyi évtől visszatér az üzemanyagköltség fedezéséhez.

A negyedév végén a dollár erősödése – a lízingkötelezettségek átértékelése miatt – a vállalatnak 136 millió euró nem realizált árfolyamveszteséget okozott, ami persze felszívódik, ha az euró újra erősödik a dollárhoz képest, bár egyelőre erre kevés esély mutatkozik.

A Wizz Air likviditása továbbra is erős, a negyedév végi készpénzegyenlege 1,57 milliárd euróra duzzadt.

A július–szeptemberi üzleti negyedévben a Wizz Air már tetemes működési nyereségre számít, mivel a bevételek és az árképzés dinamikája várhatóan tovább javul. A magasabb jegyárak és a javuló kihasználtság hatására a RASK közel 10 százalékkal bővülhet. A töltöttségi mutató júliusban 90 százalék fölé emelkedik, és a viteldíjkörnyezet továbbra is erős marad, mivel az iparág kapacitása csökken, a fogyasztói kereslet pedig erős a nyári időszakban.

A menedzsment úgy látja, hogy a magasabb flottakihasználtság hozzájárul az üzemanyag nélkül számított CASK relatív javulásához, miközben csökkenti a külső zavarok negatív hatását is. Ám a kihasználtság további 5 százalékkal maradhat el a tervtől a nyári csúcsidőszakban, az elérhető utaskilométer pedig 35 százalékkal szárnyalhatja túl a pandémia előtti bázist.