Megrázta magát az AerCap, az orosz piacon legsúlyosabban megperzselődött repülőgéplízing-cég, és 340 millió dollárra hizlalta adózott nyereségét az egy évvel korábbi időszak 250 milliárd dollárjáról, miközben árbevétele 36 százalékkal, 1,67 milliárd dollárral nőtt, 200 millióval meghaladva a Refinitiv elemzői konszenzusát. 

Forrás: AerCap

A légiipar legnagyobb lízingcége egyúttal kedvező kilátásokkal biztatta a befektetőket. Aengus Kelly vezérigazgató a második negyedéves gyorsjelentést kommentálva pozitívumként értékelte a légiutas-forgalom fellendülését, már több mint száz országban közelíti vagy haladta meg a pandémia előtti év teljesítményét. 

A repülési igények dinamikus növekedésével az infrastruktúra egyelőre nem képes lépést tartani,

sorra érkeznek a hírek a túlterhelt repülőterekről, ezerszámra törölt járatokról és a túlterhelt személyzet lázadásáról, ami sztrájkok sorozatában ölt testet.

A 3599 repülőgépet, helikoptert és külön hajtóműveket a légitársaságoknak bérbe AerCap a legnagyobb szereplő a lízingszegmensben. Az ír társaságnak az orosz–ukrán háború február végi kirobbanása után 113 gépe és 11 hajtóműve ragadt az oroszoknál. Ezek a nemzetközi szankciók értelmében nem hagyhatják el az orosz légteret annak kockázata nélkül, hogy azonnal lefoglalják őket, bármelyik repülőtéren is landoljanak. Ez történt azzal a 22 géppel és három hajtóművel, amelyeknek a háború kirobbantása után már nem volt idejük visszatérni Oroszországba. 

Az AerCap hamar keresztet vetett a flottája 5 százalékát megtestesítő oroszországi kitettségre, 

s már márciusban, az első negyedévi mérlegében leírta veszteségként ezt a 2,7 milliárd dolláros tételt, és legott benyújtott egy 3,5 milliárd dolláros követelést a biztosítója felé. 

 

Az orosz piacon rekedt mintegy négyszáz lízingelt repülő összértéke egyébként eléri a tízmilliárd dollárt. Annyi már most biztosra vehető, hogy a kárigény érvényesítésére indított jogi eljárások évekig is elhúzódhatnak. 

A lízingpiac szereplői azonban már előretekintenek, s Aengus Kelly szerint az is a kezükre játszik, hogy a sorozatos beszállítási problémák következtében egykori teljesítményét elérni egyelőre képtelen Airbus és Boeing miatt repülőgéphiány mutatkozik. 

Emiatt egyre több légitársaság veszi igénybe a lízingcégek szolgáltatásait, s választ utasszállítókat például az AerCap 7,2 éves átlagéletkorú flottájából. Ez még évekig stabil keresletet garantál a cég számára – húzta alá Kelly, utalva arra, hogy a globális repülőgépflotta fele a lízingcégek tulajdonát képezi. Az alkatrészhiány a karbantartási munkákat is hátráltatja.

A gyorsjelentésre 4,7 százalékos erősödéssel reagált az AerCap árfolyama, amely egyébként az év eleje óta 29 százalékot veszített az értékéből, elsősorban a háborúra és a nyomában járó recessziós félelmekre visszavezethetően.