A Volkswagen csoportnál – amelynek része az önállósodó, a frankfurti tőzsdén még az idén debütáló Porsche AG is – az IPO közeledtével felerősödtek a háttérben zajló hatalmi játszmák – írja bennfentes informátoraira hivatkozva a Reuters. 

Volkswagen Group Chief Executive Officer (CEO) Herbert Diess poses in front of the new Volkswagen ID Buzz electric van, during an unveiling event on March 9, 2022 in Hamburg, northern Germany. - The German automaker unveiled the camper's latest iteration, known as the ID.Buzz, part of the flagship ID line with which Volkswagen is leading a multi-billion-euro charge into the electric car market.
A leköszönő Herbert Diess az elektromos átállás megszervezésében szerzett érdemeket a Volkswagen csoport élén
Fotó: John Macdougall / AFP

A két család azt reméli, hogy a VW csoport éléről augusztus végével távozó Herbert Diess vezérigazgató nevével fémjelzett viharos időszak ezzel lezárul, és csendesebb vizekre navigálják a német ipar meghatározó vállalatcsoportját, amely elég dinamikusan fejlődik majd ahhoz, hogy visszaszerezze az első helyet a japán Toyotától. 

Bár a becslések szerint az összesítve 30 milliárd eurónál is nagyobb bírságokkal és kártérítésekkel járó, 2015 szeptemberének közepén kipattant dízelbotrány kapcsán bekormozódott céglogó kivikszelésében, a helyzet stabilizálásában és a VW csoport elektromos átállásának megszervezésében Diess jelentős szerepet játszott, a BMW-től érkezett 63 éves topmenedzser megosztó személyiség volt. 

Oliver Blume
Diess utódja, Oliver Blume a Porsche AG vezetését is megtarthatja 
Fotó: Carsten Koall / AFP

Főképp kommunikációs fronton nem állt a helyzet magaslatán, így a két család feltétlen bizalmát sem élvezte. Nem úgy, mint az őt a VW konszern élén követő Oliver Blume, aki két lovat is megül majd egyszerre, hiszen eddigi cége, a Porsche AG volánját is markolhatja. Kinevezése a Porsche és a Piech család lobbierejének tudható be, de szoros pórázon tartanák, miközben maguk is részt vennének a vállalatcsoport irányításában. 

A két famíliának 50,1 százalékos részesedése és százszázalékos szavazati joga van a Porsche SE holdingtársaságban, míg a Volkswagen csoportban 53 százalékos. A vagyonkezelő holdinggal szemben a két famíliának nincs közvetlen tulajdona a Porsche AG-ban, azaz a luxussportkocsikat gyártó vállalatban. 

Régi nagy fájdalmuk orvoslását szolgálja a Porsche AG tőzsdére vitele is, mert ennek révén visszakerül hozzájuk a családi ezüst – legalábbis részben. A Porsche 2009-ben kísérletet tett a Volkswagen felvásárlására, de végül őket kebelezték be a wolfsburgiak – hatalmas botrányok közepette. A Reuters által megszólaltatott szakértők szerint maga az IPO struktúrája is a két família ezen törekvéseit szolgálja.

 


A tőzsdei bevezetéssel a Porsche és a Piech család „blokkoló kisebbséghez” jut a Porsche AG-ban, amelynek a névadója az ősük, Ferdinand Porsche volt, aki 1931-ben tette le a sportkocsimárka alapjait. A befektetőknek felajánlani tervezett 12,5 százalékos csomag ugyanis kellően szerény ahhoz, hogy a „külsősöknek” nagyobb befolyást engedjen a Porsche ügyeibe. 

Mindenesetre a befektetők eligazodását nem sok dolog segíti, a Bernstein Research például a múlt hónapban az 55 milliárd eurótól 100 milliárdig terjedő sávban „határozta meg” a Porsche piaci értékét. 

Szerintük a fair érték az üzemi nyereség termelésének dinamikáját figyelembe véve valahol 75 milliárdnál lehet, de az optimista forgatókönyvek szerint 80 milliárd euróra is értékelhetné a piac a német luxussportautó-gyártót. Az idei legnagyobb érdeklődéssel várt európai IPO részleteit augusztus végén tárják a befektetők elé, ám azt a VW konszern közgyűlésének is jóvá kell hagynia.