A Toyota Motor Corp., a világ legnagyobb autógyártója valószínűleg idei termelési tervének a csökkentésére kényszerül, mert a tartós globális félvezetőhiány akadályozza termelése növelését.

Valenciennes' Toyota Yaris Factory, An employee works on the production line of the Toyota Motor Corp. Yaris at the company's plant in Onnaing, near Valenciennes, France, November 11, 2017.
Fotó: Sylvain Lefevre / Getty Images


A vállalat pénteken tett bejelentése alapján felülvizsgálják a 9,7 millió jármű gyártását előirányzó idei termelési tervet, miután az áprilisban kezdődött pénzügyi év első négy hónapjában nem sikerült teljesíteni az időközi célokat.

A társaság részvényeinek mozgása idén felülteljesíti a vezető globális indexeket, az árfolyam 11 százalékkal csökkent az év elejétől.

A termelés augusztusban fellendült ugyan, de az októberi és novemberi termelés várhatóan 750-800 ezer jármű körül lesz, ami elmarad a szeptembertől novemberig tartó időszakra a múlt hónap végén kiadott prognózisban előirányzott, 900 ezres, átlagos havi termelési tervtől.

A társaság nem közölte, hogy éves termelési előirányzatát mennyivel csökkentené, de a Reuters hírügynökségnek a vállalat adatain alapuló számításai alapján a folyó pénzügyi év első öt hónapjában a termelés 6,7 százalékkal maradt el a kitűzött tervtől. A Toyota szóvivőjének az elmondása szerint a termelési kilátások felmérését követően új célszámot tesznek majd közzé.

A japán autógyártók eddig a csiphiánynak a pénzügyi év második felétől kezdődő enyhüléséből kiindulva állították fel idei termelésnövelési terveiket. A magas az emelkedő kamatköltségek és a gazdasági növekvő kockázata azonban a főbb piacokon rontotta az autók keresleti kilátásait. A járműipart emellett még a csiphiány, valamint a járványvédelmi korlátozások beszállítói láncra gyakorolt hatása is külön megterheli.

A Toyota tavaly a 8,5 milliós célkitűzés helyett 8,6 millió autót gyártott, miután az eredetileg 9,3 milliós termelési tervét három alkalommal is csökkenteni kényszerült.