A Renault már tavasszal megpendítette, hogy lazít a Nissannal fennálló kétévtizedes szövetségén. Egyre reálisabb szcenárió, hogy a francia autógyártó eladja a japán cégben meglévő 43 százalékos részesedése egy részét. A Nissan arra törekszik, hogy ez a részesedés 15 százalékra csökkenjen. Cserében a Nissan csatlakozna a Reanult új egységhez, amely elektromos járműveket gyártana, ennek 51 százalékos részét birtokolná a Renault. A francia cég egy hagyományos vállalatot is megtartana, amely a belső égésű motorokra és a hibridekre összpontosítana. 

A két cég nem kommentálta az értesüléseket, viszont tény, hogy Luca de Meo, a Renault vezérigazgatója a hétvégén Japánban tartózkodik. A Financial Times, a Wall Street Journal és a Bloomberg is teret adott a kiszivárogtatásoknak és spekulációknak.  

01 July 2022, Lower Saxony, Hanover: An Enercity employee stands with a charging cable for a Renault Zoe electric car at a fast-charging point in a new charging park (posed scene during photo opportunity). The regional utility Enercity is opening a charging park for electric cars in the List district of Hanover. Residents have access to 84 charging points with 22 kW output and six fast charging points with a maximum output of 150 kW each. 60 charging points have already been leased for 30 years. Photo: Julian Stratenschulte/dpa (Photo by JULIAN STRATENSCHULTE / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP)
Fotó: Julian Stratenschulte / DPA Picture-Alliance via AFP

A szövetség újrakalibrálása azért érdekes, mert az együttműködés atyja, Carlos Ghosn 2018-as tokiói letartóztatása óta csikorognak az eresztékek. És a Nissan csatlakozása esetén az EV-korszakba is átívelne a két autógyártó közti kétévtizedes partnerség. Miközben 

a japán autógyártó régóta lázadozik az egyenlőtlen kapcsolat miatt, hogy a kisebb francia partner, ellenőrző 43 százalékos részesedéssel rendelkezik a Nissanban. Míg másfelől, a Renault vezetői úgy érezték, nem kapnak eleget a pénzükért, amely másutt jobban megtérülne.

A Nissan részvényeinek árfolyama (japán jenben)

A Renault kiszállását az is nehezíti, hogy a Nissan részvényeinek értéke 2018 óta több mint a felére csökkent. Nem igazán alkalmas a mostani piaci helyzet a pakett kiszórására. Ráadásul, az EV-forradalom új technológiát és költséges fejlesztéseket igényel. És egy ekkora horderejű ügyletet a Renault nagytulajonosának, a 15 százalékot birtokló francia állam képviselőjének is jóvá kell hagynia.