A Tesla a harmadik negyedévben 343,8 ezer elektromos autót adott át megrendelőinek, ez rekord a világ legértékesebb járműgyártójának életében, igaz, a csúcsdöntés az új kapacitások – mint a Berlin melletti grünheidei és a texasi Austinban megépített Gigafactoryk – termelésbe állásával borítékolhatók voltak, ráadásul a kínai gyártást sem hátráltatták már szigorúbb járványintézkedések, és ott is növelték a kapacitást.
Ám még ezzel együtt sem tudott megfelelni a Tesla a vérmes elemzői előrejelzéseknek, hiszen a Refinitiv konszenzusa 359,1 ezer autó leszállítását várta el cégétől.
A negyedév során 325,1 ezer Model 3-ast és Model Y városi terepjárót, valamint 18,7 ezer Model S és Model X prémium kategóriás járművet adtak el. Ennél pontosabb adatokat nem közölnek az egyes modellek eladásainak megoszlásáról. Egy évvel korábban a Tesla 241,3 ezer villanyautót értékesített, ehhez képest viszont hatalmas az előrelépés.
A termelés felpörgetésével azonban nem tudott lépést tartani az értékesítés,
a gyártószalagokat a szeptemberrel zárult három hónapos időszakban 365,1 villanyautó hagyta el, azaz 21,3 ezer autó még nem jutott el megrendelőjéhez, ami nem szokatlan az autógyártó életében, viszont súlyos logisztikai problémákkal szembesíti. Ezt a vállalat a hó végi adatok ismertetéséről kiadott közleményében is elismeri.
Mint írják, a gyártási volumen hirtelen felfutásával párhuzamosan a szállítási kapacitások nem fejlődtek ki a megfelelő ütemben, s ez kezelendő kihívás a Teslának, amely
a magas szállítási tarifákkal sincs kibékülve,
de megpróbálja ezt a költségtételt is az észszerűség határain belül tartani.
Elon Musk alapító-vezérigazgató azt mondta, hogy a negyedévek végén rendre jelentkező szállítási csúcsokat el akarják simítani, egyenletesebbé téve a logisztikai lánc terhelését és oldva a Gigafactorykra nehezedő nyomást, amely a negyedéves tervek erőltetett teljesítéséből fakad.
Azt most nem tette hozzá, hogy mindez jórészt azért van, mert a sanghaji óriásbázisukon a negyedév első felében az Európába és más országokba irányuló exportra koncentrálnak, majd ezután állnak át a Kínában megrendelt autók legyártására.
Ezúttal Kaliforniában akadtak szállítási problémák,
noha a Tesla vezetése kör-e-mailben kérlelte dolgozóit, hogy feszített és lelkes munkájukkal próbálják lerövidíteni a várakozási időt, akceptálva ezzel a sorban állók türelmét.
Annyi bizonyos, hogy ezeket az anomáliákat sürgősen kezelni kell, a regionális szinten össze kell hangolni a termelést a szállításokkal. Ha ez nem sikerül, akkor máris
ad acta tehetik a negyedik negyedévre előírt 495 ezer darabos tervet,
ami a legnagyobb volumenben értékesített Model 3 és a Model Y gyártását illeti.
Az ambiciózus terv finoman mondva sincs szinkronban Elon Musk júniusi, a világméretű recessziót belengető, „szuperrossz előérzetének” nyilvánosságot mondataival, amelyekben még tömeges elbocsátásokat is vizionált.
Akkor még azt mondta, hogy a gyártással van inkább problémájuk, a járműveik iránt kereslet továbbra is erős. Azóta tisztult a kép, és a keresleti oldal is kapott ütéseket, Kínában például a kedvező augusztusi értékesítési adatok után a szeptemberi megrendelések alakulása már a recessziós hangulatot tükrözi a Reuters forrásai szerint.
Kétségtelen, hogy az elszabadult és a fenyegető gazdasági visszaesés időszaka a luxusautó-gyártóknak sem kedvez, iparági szakértők szerint ezt Elon Musknak is érzékelnie kell. Dan Ives, a Wedbush Securities elemzője szerint
tévedés azt hinni, hogy az autóipar felett beborult égen átszüremlő kósza napsugarak csak a Teslát melegítik, ő sem védtelen a negatív hatásoktól
– érzékeltette.
Ed Moya, az Oanda vezető piaci elemzője ehhez azt tette hozzá, hogy a vásárlók szeretik ugyan a Tesla autóit, és meg is vásárolnák, de ebben a helyzetben inkább a kivárást választják, s ez az elektromos autózást kiszolgáló teljes iparág számára nehéz időszakot jelent.