Nagyot zuhant hétfőn a nyugati autógyártók részvényárfolyama, miután a szektor kilátásai még borúsabbra fordultak az elemzők szerint, akik közül egyre többen számítanak a kereslet visszaesésére. és ezzel párhuzamosan a gyártók profitjának drámai zsugorodására.

Daily Life In Edmonton, Ford logo seen on a Ford car parked in downtown Edmonton. On Wednesday, December 22, 2021, in Edmonton, Alberta, Canada. (Photo by Artur Widak/NurPhoto via Getty Images)
Fotó: NurPhoto / Getty Images

A vészharangot ezúttal az UBS kongatta meg, amely a minap kiadott szektorelemzésében arra figyelmeztetett, hogy az amerikai és az európai gyártók profitja feleződhet jövőre, mivel a gyengülő kereslet túlkínálathoz vezethet a járműpiacon. Az RBC Capital Markets stratégája, Joseph Spak friss jegyzetében pedig ugyancsak arról ír, hogy a szektor 2023-as eredményvárakozásaiból jócskán alább kell adni.

A Ford részvényei közel nyolc, a General Motors papírjai pedig 5,6 százalékkal zuhantak hétfőn a baljóslatú prognózisra, tovább szomorítva ezzel a két vállalat befektetőit, akik idén eddig már egyaránt mintegy 45 százalékos árfolyamesést voltak kénytelenek elszenvedni. 

A részvényesek aggodalmát az ellátási láncok szakadása mellett az emelkedő árak és a pénzszűkében lévő fogyasztók egyaránt fokozzák.

A kereslet összeomlása már nem egy homályos kockázat, hanem kezd valósággá válni

– húzta alá Patrick Hummel, az UBS elemzője a Bloomberg beszámolója szerint.

Mindezeket nyomatékosítandó a svájci székhelyű befektetési bank, a General Motors mellett a Volkswagen és a Renault részvényeit is vételről tartásra minősítette le, a Fordot pedig immár eladásra ajánlja. A Ford egyébként már szeptemberben profitfigyelmeztetést adott ki költségeinek tetemes növekedése miatt. Korábban a General Motors is jelezte, hogy az ellátási gondok nyomot hagynak a negyedéves eredményén.

Úgy gondoljuk, hogy mindössze három-hat hónap múlva az autóipar túlkínálatos lesz, ami hirtelen véget vet az OEM-gyártók elmúlt három évben látott, példátlan árképzési erejének és árréseinek

– írta Hummel az ügyfeleknek szóló jegyzetében.

A hagyományos gyártókkal ellentétben a Teslával sokkal megengedőbbek a szakértők, azzal együtt is, hogy az elektromos és önvezető autókat gyártó amerikai vállalat harmadik negyedéves értékesítési számai elmaradtak a piaci várakozásoktól . Az UBS 367-ről 350 dollárra mérsékelt célár mellett is meg van győződve arról hogy cége az árak csökkentésével folytatni tudja az agresszív növekedést. Az RCB Capitalnál pedig úgy látják, alacsony költségű elektromosjármű-gyártóként közép távon nagyon jól pozicionált a vállalat. Igaz, a keresleti trendeket a Teslánál is érdemes kiemelt figyelemmel követni Spak szerint.

A rövid távú kilátások még valamivel kedvezőbbek, a harmadik negyedév ismét erősen zárulhatott a legtöbb gyártónál. 

Az árrések több vállalatnál is javulhattak, néhányan – köztük a Mercedes-Benz – pedig akár felfelé módosíthatnak egész éves eredménycéljukon. A Volkswagen, a BMV és a Ford teljesítménye azonban a negatív trendbe illeszkedhet.

 

A hangsúly leginkább az idei és még inkább a 2023-as vezetőségi előrejelzéseken lesz, miközben a befektetők valószínűleg figyelmen kívül hagyják a jó híreket, és inkább a szektor előtt álló kihívásokra figyelnek majd 

– az UBS szerint.

A bankház a magasabb jövedelemmel rendelkező fogyasztók stabilabb vásárlóereje miatt az olyan, luxusipari kitettséggel rendelkező gyártókat favorizálja, mint a Mercedes-Benz, míg az alkatrészgyártók közül a domináns piaci pozícióval és árképzési erővel bíró szereplőket, az Autoliv és a Valeo papírjait részesíti előnyben.

3