Boszorkányos gyorsasággal alakult át a 4iG információs technológiai (IT) cégből meghatározóan telekommunikációs vállalattá – derült ki a folyamatos akvizíciók révén többszörösére növekvő csoport vezérigazgatója, Fekete Péter által csütörtök reggel, a harmadik negyedéves gyorsjelentés közlésének másnapján tartott befektetői prezentációból.

4ig
Fotó: Vémi Zoltán / Világgazdaság

A társaság nettó bevételeinek 93 százalékát ugyanis 2021 harmadik negyedévében még az IT-szegmens termelte, s a távközlés csupán 7 százalékos részesedéssel rendelkezett. Egy évvel később pedig majdhogynem visszájára fordult ez az arány, hiszen a telekom üzletág 75 százalékos túlsúlyra tett szert, míg az IT mindössze 25 százalékot tudott megőrizni a teljes tortából.

Körülbelül hasonló metamorfózist mutatott a tech konszern EBITDA-ágon is, sőt ezen a soron a távközlés a legfrissebb adatok szerint már 93 százalékban járul hozzá az értékteremtéshez.

A 4iG nettó bevételeinek és EBITDA-jának megoszlása
 

 

A hatalmas fordulatot a cégcsoport ráadásul úgy hajtotta végre, hogy közben az IT-részleg forgalma mindössze 5 százalékkal csökkent, EBITDA-ja viszont több mint 32 százalékkal ugrott meg.

A kulcs tehát a sorozatos felvásárlásokkal felépített, immár három országra kiterjedő, új távközlési divízió megjelenése, aminek járulékos hatása az árbevételre vetített EBITDA-ráta meredek emelkedése is. Bár ez a ráta az IT-szegmensben is 7,4 százalékról 10,3 százalékra nőtt – ami nem mellesleg önmagában is 39 százalékos javulás – ám eltörpül a telekommunikáció 45,6 százalékos marzsához mérten.

Ezek után érthető, hogy miért ugrott a csoport EBITDA-rátája 8,4 százalékról 33 százalékra.

A harmadik negyedéves bevétel amúgy 258 százalékkal, 74,9 milliárd forintra, míg az EBITDA közel 1300 százalékkal, 24,5 milliárd forintra nőtt. Az akvizíciós költségek viszont 9,3 milliárd forintos nettó veszteséget okoztak a cégnek.

A pro forma összehasonlításból az is kitetszik, hogy a megszerzett telekommunikációs vállalkozások, a hazai Digi, Antenna Hungária és Invitech, Albániában a One Telecommunications és az ALBtelecom, Montenegróban pedig a One Crna Gora összesített harmadik negyedéves EBITDA-ja 17 százalékkal, 25,7 milliárd forintra nőtt, holott árbevételük csaknem 10 százalékkal csökkent.

Az átalakulás még nem ért véget, ugyanis a csőben van még az állammal karöltve megszerezni kívánt Vodafone Magyarország megvásárlására megkötött szerződés részletekbe menő lezárása, az izraeli Spacecom 20 százalékos részesedésének két lépésben történő megszerzése – a 4iG részvénycsomagja a hatóságok jóváhagyásával 2025 végéig 51 százalékra nőhet – és a Rheinmetallal létrehozni kívánt új vegyesvállalat felállítása is.

A Vodafone-ügylet állásáról a vezérigazgató a prezentáción üzleti titokra hivatkozva nem kívánt nyilatkozni, a „Rheinmetall 4iG Digital Services LLC-vel” kapcsolatban azonban megerősítette, hogy az öt kontinens 52 országában jelen lévő német Rheinmetall jármű- és védelmi ipari cég civil üzletágának komplett globális IT-kiszolgálását fogja végezni, a 4iG 51 százalékos érdekeltségével. Később azonban további ügyfelekre is kiveti majd a hálóját.

A prezentáción szó volt egy harmadik üzletág, a médiadivízió beindításáról is, amihez a hazai BRISK Digital Group Kft. 75 százalékos üzletrészének bekebelezése adja a muníciót.

A BRISK Digital médiaszolgáltató jelen van a környező országokban is. A cég hozományához tartozik egy a multimédiás reklámtartalmak minőség-ellenőrzésére és továbbítására fejlesztett szoftver szellemi tulajdona is, amelyen keresztül az egész csoport új képességhez juthat, és bővítheti szolgáltatásai palettáját.

Ezen a téren főként a Nyugat-Balkán kínál jelentős növekedési potenciált a 4iG számára, mert hasonló szolgáltatások eddig nem álltak rendelkezésre a régió reklám- és műsorszolgáltatási piacán.

Végül Fekete Péter megemlítette, hogy a 4iG teljes jogú tagként csatlakozott az amerikai kormányzat által támogatott O-RAN (Open Radio Access Network, Open RAN) iparági szövetséghez, amely nyílt platformot hozott létre a 5G mobil rádióhálózati infrastruktúra fejlesztésére és üzemeltetésére. A szövetségnek mások mellett olyan tagjai vannak, mint a Deutsche Telekom, a Rakuten Mobile, a T-Mobile US, a BT, az AT&T, a Bell, a US Cellular, a Verizon és a Vodafone.

Az expanzió tehát folytatódik, ám a menedzsmentnek oda kell figyelnie a 475 milliárd forintra rúgó nettó adósságra is, amely a 730 forintos részvénykurzussal számolt 218,3 milliárd forintos tőzsdei kapitalizáció több mint kétszerese.

A 4iG részvényei kora délutánig mintegy fél százalékkal, 723 forintra gyengültek.

Öt hónap után távozik az Antenna Hungária vezérigazgatója

Távozik posztjáról az Antenna Hungária vezérigazgatója. Erről maga az érintett, Király István számolt be a LinkedInen – vette észre a Telex.

„A hír, amit ma olvashattatok, igaz: 2022. december 1-jétől megválok az Antenna Hungária vezérigazgatói székétől, és 2023. március 1-jétől elhagyom a 4iG csoportot. Van az úgy az életben, hogy a tulajdonos és a menedzsment véleménye eltér 😃 … Ezúton is köszönöm a lehetőséget! Amit tudtam, hozzátettem…” – írta Király István.