Reed Hastings kinevelte az utódait, és azonnali hatállyal át is adja nekik a stafétabotot, s innentől a Netflix ügyvezető elnöki székéből szemléli a streamszolgáltató óriás fejlődését, esetleg – ha rászorulnak – tanácsaival segíti Ted Sarandos eddigi társ-vezérigazgató és Greg Peters üzemeltetési igazgató munkáját, akik megosztva látják majd el a vezérigazgatói teendőket. Ez a trió különböző beosztásokban másfél évtizede dolgozott azon, hogy a Netflixből a világ legnagyobb előfizetői táborával rendelkező streamszolgáltató válhasson.
Az őrségváltás hirtelen jött, de egy ideje benne volt a levegőben. Sarandos és Peters 2020 júliusában került magas pozícióba, amikor terjeszkedési válságának első szakaszát élte a Netflix, a pandémia kellős közepén kellett menedzselni a tartalomszolgáltatással összefüggő problémákat is.
Reed Hastings, a Netflix társalapítója sikerei csúcsán lép eggyel hátrébb.
A streamszolgáltató előfizetői tábora a tavalyi negyedik negyedévben 7,66 millió ügyféllel bővült, ez felülmúlta a Wall Street 4,57 milliós konszenzusát és a vállalat eredeti, 4,5 milliós tervét. Rengeteg új előfizetőt vonzott a Windsor-ház botrányait feldolgozó Harry & Meghan dokumentumfilm-sorozat, valamint a Wednesday sorozatuk, amely a Netflix történetének harmadik legnézettebb sorozata volt.
A Netflix 2022 első felében veszített ügyfeleket, ám a második fél évben visszatalált a növekedési pályára, noha a korábban megszokott dinamikus bővülési tempót már nem tudta megismételni, de ebben a megváltozott fogyasztói szokások, a bizonytalan gazdasági helyzet és Disney+, az Amazon Prime és a HBO Max által diktált egyre erősödő konkurenciaharc is közrejátszott.
Ahhoz, hogy felpörgesse növekedését és tartalomgyártásának bővítéséhez pluszforrást szerezzen, a
Netflix tavaly novemberben tizenkét országban bevezetett egy olcsóbb, reklámokkal támogatott előfizetési lehetőséget. Ez bejött
– az év végén a Netflixnek világszerte 231 millió előfizetője volt –, ahogy az illegális, a felhasználók körében megszokott jelszómegosztás ellen ígért hatékony fellépésük is a szolgáltatást feketén élvező nézők tömegét terelheti majd át a tisztességesen fizetők táborába. Saját becslésük szerint százmilliónál is több előfizetőjük trükközik, és osztja meg a hozzáférését.
S ha már tartalomszolgáltatás, a cégnél új vezető felel ezért: Bela Bajaria. Az eddig a Netflix globális televíziózásért felelős vezetője, a keresztneve ellenére nem magyar, hanem indiai-amerikai származású, ráadásul nem is férfi, hanem nő.
Ami az üzleti negyedév üzleti teljesítményét illeti, azon nem volt különösebb látnivaló.
A bevétel éves összevetésben 2 százalékkal 7,85 milliárd dollárra nőtt, az üzemi eredmény 632 millióról 550 millió dollárra mérséklődött, 8,2 százalékról 7 százalékra olvadó üzemi marzs mellett. Az utóbbi az egész év vonatkozásában viszont 18 százalék volt. Adózás után azonban ebből csak 55 millió dollár maradt.
A Netflixet a dollár erősödése erősen sújtotta, hiszen bevételeinek nagy része külföldről folyik be. Az előfizetők száma egy év alatt tízmillióval 231 millióra gyarapodott.
Kitekintésükben a folyó negyedévre 4 százalékos bevételbővüléssel és 20 százalékos üzemi marzzsal számolnak.
Mint írják, a legfőbb teljesítményfaktornak már nem az előfizetői szám bővülését, hanem a bevételtermelés dinamikáját tekintik.
A Netflix árfolyama tavaly a nehézségeik leképezésével 38 százalékot esett, a csütörtök esti gyorsjelentésre és a megnyugtató módon lezajlott vezetőváltás hírére 7 százalékkal erősödött a New York-i tőzsdezárás utáni elektronikus kereskedésben.