A Tesla 24,32 milliárd dolláros bevételt ért el a tavalyi évzáró három hónapban, azaz rápakolt 160 millió dollárt a Refinitiv elemzői konszenzusára. Ám az év egészét tekintve 51 százalékos volt a bővülés, a számláló végül 81,46 milliárd dollárnál állt meg. A vállalat a bázisidőszakénál 31 százalékkal több, 405 278 járművet értékesített a negyedik negyedévben , ami rekord a maga nemében, viszont elmaradt az alapító vezérigazgató által célként kitűzött 50 százalékos növekedési ütemtől, ami így 37 százalékosra szelídült. Megtetszhetett ez a szám a cégvezetésnek, ugyanis a bővülési dinamikát frissített terveiben a cég az idei évre szintúgy 37 százalékra lőtte be, azaz 1,8 millió villanyautó eladását tervezi a tavalyi 1,31 millió gépkocsi után.

Tesla 07 February 2020, Lower Saxony, Hanover: Cars from Tesla stand in front of a sales shop and service center of the manufacturer of electric vehicles, Tesla. Photo: Julian Stratenschulte/dpa (Photo by Julian Stratenschulte/picture alliance via Getty Images)
Fotó: Getty Images

Az év végi forgalom a Tesla legfontosabb piacain meglépett árcsökkentéseknek köszönhetően futott fel, igaz, volt miből engedni, hiszen az amerikai vállalat rendre a legmagasabb haszonkulccsal értékesíti járműveit az elektromosautó-gyártók körében. 

Az üzemi marzs olvadása viszont ad okot az aggodalomra, a 30,6-ről 25,9 százalékra esett mutató már bántóan alacsony a Tesla szintjén.

 Sőt, ez kétéves negatív rekordot jelent. Azért így is maradt pénz a zsebben, a Tesla negyedéves nettó nyeresége elérte a 3,69 milliárd dollárt, vagyis egy részvényre vetítve (EPS) 1,07 dollár volt, szemben az egy évvel korábbi 2,32 milliárddal, ami részvényenként 68 cent. 

A Wall Streeten 1,13 dolláros EPS-t reméltek a Teslától, azaz ezen a soron alulteljesítő volt a világ legértékesebb autógyártója, 

bár a korrigált EPS-nél kimutatott 1,19 dollár üti a konszenzust. A Tesla az elmúlt években szinte minden mutatójában felülteljesítő volt, az elemzők az utóbbi hét negyedév mindegyikben alábecsülték például az EPS várható értékét.

A rekordhalmozás tehát szerényebb ütemben folytatódik az idén, az autópiacon a bizonytalan gazdasági helyzet és a hitelhez jutás megdrágulása előrevetítette a kereslet lanyhulását. A pandémia hatásait és a beszállítói láncok felszakadozását versenytársainál sokkal jobban kezelő Teslát az Egyesült Államokban a helyben gyártott elektromos autók vásárlóinak az idei évtől adott 7500 dolláros adókedvezmény viszont segítheti. 

Az éves autóértékesítések (balra) és a növekedési tempó (jobbra) a Refinitív sokatmondó ábráján

Pláne úgy, hogy a külföldi riválisok elesnek ettől, legalábbis amíg fel nem húzzák a saját amerikai gyártóbázisukat, amire egyre több példa van. Közben a Tesla is fejleszt, kedden egy 3,6 milliárd dolláros beruházást jelentettek be, amelynek keretében a meglévő, a Panasonickal közös nevadai akkumulátorgyáruk mellé építenek egy Gigafactoryt a Tesla Semi elektromos nyergesvontatóik gyártására. Ezt egyébként a houstoni óriásgyárukban az idén már gyártani is fogják, az immár hároméves késésben lévő Cybertruck pickuppal együtt. Persze csak ha nem jön közbe valami váratlan.

A New York-i tőzsdezárás után publikált gyorsjelentésben határozottan ígérik, hogy a Tesla megőrzi versenyelőnyét, amit a könyörtelen és a termelési folyamat minden szintjére kiterjedő költségleszorításnak és innovációinak köszönhet. 

A Tesla amúgy jól el van eresztve pénzzel, az év végén 22,2 milliárd dolláros készpénzállománya volt, 

ami kellő muníciót biztosít számára a szektortársakkal szemben a megfogyatkozott vevőkért vívott konkurenciaharcban. S ha ez nem lenne elég, akkor ott van még az a 7 milliárd dolláros hitelkeret is, amelyről a gyorsjelentéssel egy időben tettek először említést.

Az első Semi kamionokat a PepsiCónál állították üzembe

Az elemzők ezúttal megengedők voltak, amikor Elon Musk cégének tavalyi teljesítményét értékelték. Garrett Nelson, a CFRA Research elemzője a Reuters érdeklődésére szolidnak nevezte a felmutatott számokat, megjegyezve, hogy a Teslák iránti kereslet továbbra is rendkívül erős, erősebb, mint bármely más gyártó esetén. 

Elismerte, hogy haszonkulcs elmaradt a várakozásoktól, de ezt a történelmi magasságokba szökött és a nyersanyagköltségek emelkedésének számlájára írja. A részvényárfolyam is enyhe, egyszázalékos emelkedéssel reagált a gyorsjelentésre a zárást követő elektronikus kereskedésben.